11 konstnärer

Under några få år har en anmärkningsvärd mängd unga nordiska konstnärskap rönt stor internationell uppmärksamhet. Det är en generation som med självklarhet tagit plats i en internationell kontext och därmed bidragit till uppmärksamheten kring den nordiska konsten. Det rör sig om högst individuella och särpräglade konstnärskap men som alla utmärks av ett hängivet och konsekvent utforskande av vissa teman.

I utställningen Organising Freedom visas verk av 29 konstnärer från Norden. Annika Hansson har talat med elva av dem – om deras arbete, intentioner, frågeställningar och förhållande till ett nationellt respektive internationellt sammanhang. Hon ställer även frågan om den nordiska konsten och uppmärksamheten kring den kan definieras som ett särskilt fenomen eller ej.

Knut Åsdam (f.1968, Norge)

Knut Åsdams arbete handlar ofta om narrativa rum med direkta referenser till olika urbana sociala miljöer och mötesplatser. Hans arkitektoniska installationer är lika mycket arkitektoniska situationer. Det är själva rummet som bestämmer formerna för det sociala beteendet i form av kontakter och icke-kontakter, relationer och icke-relationer. Verket ”Psychasthenia” kan avläsas som en natt- eller sexklubbs miljö. Här finns också en möjlig parallell till klubbmiljön som ett slags utställningsrum och museets motsvarande funktion.

Knut Åsdam
Pissing, 1995
Video, utan ljud, 50-60 sek intervall

Annica Karlsson Rixon (f.1962, Sverige)

Annica Karlsson Rixon har spenderat otaliga timmar längs motorvägen mellan San Fransisco och Los Angeles. Verken ”Truckers and Others” (1999) och ”Hands and Monochromes” (1998) är resultatet av hennes fotograferande av de ständigt närvarande långtradarna på denna vägsträcka. I den omfattande bearbetningen av materialet får dessa kolosser liksom dess chaufförer paradoxalt nog en poetisk dimension. En oväntad känslighet vaskas fram ur den manligt dominerade truckerkulturen.

Annica Karlsson Rixon
From the series Hands and Monochromes, 1999
Färgfotografier typ C, video monitor, 70 x 70 cm, 110 x 110 cm

Joachim Koester (f. 1962, Danmark)

Joachim Koesters serie fotografier ”Row Housing” (1999) visar bokstavligen hur Europas storslagna utopier skeppats över till den arktiska regionen och strandat. Fotografierna är tagna i den lilla bosättningen Resolute Bay, i nordligaste Kanada. Staden konstruerades som ett social experiment dit Inuitbefolkningen tvångsförflyttades under kalla kriget. Fortfarande uppvisar staden lämningar av de olika kollapsade europeiska visionerna genom århundradena. I det karga enformiga landskapet, där endast dagsljuset står för variationerna, ser också husen ut som främmande objekt – som om de ännu tvivlade på att de hör hemma på platsen.

Joachim Koester
Ur serien Row Housing, 1999
15 Färgfotografier typ C & sv/v fotografier, vardera 60 x 80 cm

Elin Wikström (f.1965, Sverige)

Elin Wikströms arbete har tidigare varit kopplat till konkreta situationer i tid och rum. Denna gång tar hennes projekt snarare formen av en modell eller ett förslag till en sådan situation. Hennes verk undersöker möjligheterna till en annan form för kärlek än kärnfamiljen och det monogama parförhållandet. Parallellt prövar hon hållfastheten i den romantiska kärleksmyten och granskar hur kvinnlig sexualitet kontrolleras av samhälleliga, juridiska, ekonomiska och sociala institutioner. Det tar sig bland annat uttryck i rollspelet ”The Solitary Snake Pit Love Affair” med Ken- och Barbiedockor, vilket museipubliken både kan följa och delta i på plats.

* Rollspelet pågår mellan 14.00-18.00 varje dag under utställningen Organising Freedom. Rollspelet är barnförbjudet. En workshop kommer att hållas under utställningens gång en dag i veckan med start vecka 9.

Elin Wikström
Gen Girls Removed from Box; Barbie Videoing Nichelle; Chelsie and Lara! Tori Performing for BARBIE and Nichelle! Ana in the Swim Meet!, 1999.
Barbiedockor, flaskbackar, brickor, hyllor, video

Jens Haaning (f 1965, Danmark)

Jens Haanings arbete kretsar kring skarven mellan olika politiska, ekonomiska, sociala och kulturella världar och värden. Hans serie bilder av unga klädmedvetna män med rötter i Marocko, Pakistan och Turkiet liknar vilket modereportage som helst. Men Haaning laddar den välkända massmediala formen med ett särskilt sprängstoff som bland annat visar männens försök att kompensera ”fel” hudfärg med ”rätt” kläder i sitt nya nordiska hemland. Det är en svidande fingervisning om dissonansen i en region som tycks övertygad om sin egen tolerans samtidigt som en stor del av befolkningen erfar något helt annat.

Jens Haaning
Arabic Jokes, 1996
Foto: Dorte Krogh

Matts Leiderstam (f. 1956, Sverige)

Matts Leiderstam verk ”Paris, 15.03.1999: Returned, Parc des Buttes Chaumont” är det senaste tillskottet i projektet Returned som pågått under flera år. Inom ramen för Returned förenar han konsthistorien med dagens gaykultur genom ständiga förskjutningar av tid, rum och tolkning gällande Nicolas Poussins målning Våren eller det Jordiska Paradiset.* Installationen och projektionen av Matts Leiderstams verk presenteras som ytterligare en version av överlappande rekonstruktioner och komplexa betydelselager, nämligen som ett minne.

*Le Printemps ou Le Paradis Terreste/ Våren eller Det Jordiska Paradiset, 1660-1664, Rom

Matts Leiderstam
Paris 15.03.1999: Parc des Buttes-Chaumont
Installation, diaprojektion

Torbjørn Rødland (f. 1970, Norge)

I Torbjørn Rødlands arbete är den norska naturen ständigt närvarande; frodig grönska och storslagen vildmark. Han har hämtat motiven från konsthistoriens romantiska måleritradition – skogsgläntor och berg, ljuva unga flickor poserande med flöjter och djur – och överfört dem till populärfotografiets sfär. Men i naturscenerierna och kitschens konventioner finns en krypande oro; ett ständigt närvarande obehag manifesterat av dumpade bilvrak och trädens blottade rotsystem. Det är en påminnelse om den urbana människans skändning av naturen och i Rødlands bildvärld står det klart att naturen är beredd att utkräva en gruvlig hämnd.

Torbjorn Rødland
The Wait, 1998
Färgfotografi typ C på aluminium, 50 x 40 cm, Upplaga 2/5

Mads Gamdrup (f. 1967, Danmark)

Mads Gamdrups serie fotografier, ”21.6.1999”, förhåller sig till den dag på året som kanske mer än någon annan sysselsatt nordiska konstnärer genom tiderna; midsommaraftonen. Utgångspunkten för arbetet är också det danska romantiska landskapsmåleriet. Allra längst upp i norska Lofoten har Mads Gamdrup låtit kamerans slutare stå vidöppen i timmar, inför himlen, solen och det karga landskapet. I varje fotografi finns därför en mängd ljus som vi inte kan se på plats med blotta ögat. Resultatet är en slags hyperrealism som tar vid där vår perception kommer till korta.

Mads Gamdrup
21.6.1999, 1999
Nio separata tryck från färgnegativ tagna med tre timmars intervall mellan kl. 24.00 990620 och kl. 24.00 990621

Maria Hedlund (f. 1961, Sverige)

I Maria Hedlunds arbete antar vardagens mest triviala detaljer en närmast monumental karaktär. Detta har inte främst med stora format att göra, utan är ett resultat av arbetet med fotografiets formella uppbyggnad, fokus på detaljer, motivets volymer och olika avståndsförhållanden i bilden. I ”Betraktelser/Meditations (1999)” är det män i smårutiga skjortor som utgör motivet men kan lika väl uppfattas som något helt annat. Skjortorna och dess mönster erbjuder en varierad topografi för en rad möjliga intryck hos betraktaren och framför allt en annan bild av vardagen.

Maria Hedlund
Mediations, 1999
Färgfotografier typ C, Varierande storlek

Jouko Lehtola (f. 1963, Finland)

Jouko Lehtolas verk ”Young Heroes” (1995-96) är en serie fotografier av ungdomar i en frizon bortom vardagens kontroll av föräldrar, skola och hemmet. Med sugmärken, tatueringar och blåmärken ser de oförskräckt in i kameran. Alkoholen är allestädes närvarande liksom det finländska sommarlandskapet. Bilderna är tagna på musikfestivaler som är ett näst intill obligatoriskt sätt att roa sig för stora skaror ungdomar i hela Norden. Under några dagar och nätter gör de precis vad de vill, långt borta ifrån pojk- och flickrummen. ”Young heroes” skildrar en högt koncentrerad dos frihet och en kaotisk anhalt på vägen mot vuxenlivet.

Jouko Lehtola
Young Heroes, 1995-1996
Färgfotografi typ C

Annika Eriksson (f.1956, Sverige)

Annika Erikssons arbeten handlar ofta om gruppen som social och hierarkisk struktur. I flera verk har hon porträtterat människor vars samhörighet och sociala dynamik definieras av en viss sysselsättning, inom yrkeslivet eller på fritiden. Videoverket ”Moderna Museets Personal, Stockholm, 2000/Staff at Moderna Museet, Stockholm 2000” fungerar både som ett enskilt porträtt av varje person och som en gruppbild av personalen. Verket visas som en projektion i samma utställningsmiljö som den spelats in i. Som vanligt överlåter Annika Ericsson alla tolkningar gällande hierarkier och sociala strukturer i gruppen åt betraktaren själv.

Annika ErikssonStaff at Moderna Museet, Stockholm, 2000
Videoprojektion

Mer om utställningen