Anna Tellgen. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Anna Tellgren

Anna Tellgren är fil. dr och intendent med ansvar för samlingen av fotografi vid Moderna Museet sedan 2004. Hon har tidigare varit forskare och lärare vid Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.

Anna Tellgren sitter i styrgruppen för Nordic Network for the History and Aesthetics of Photography och är Associate Editor för Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History. Hon producerade utställningen Arbus, Model, Strömholm och var redaktör för katalogen med samma titel som kom ut 2005 på Steidl. Inför hösten 2007 arbetar hon med en utställning med fotografen Lars Tunbjörk. Anna Tellgren leder också ett forskningsprojekt om Moderna Museets femtioåriga historia som kommer att publiceras under 2008.

Följande text skrev Anna Tellgren i december 2006 och finns att läsa i Moderna Museets Vänners Bulletin.

Monogram, Robert Rauschenberg och Sverige

Den 17 februari öppnar Robert Rauschenberg: Combines på Moderna Museet. Sedan våren 2005 har jag arbetat med planering, kontraktskrivning och installation av utställningen här i Stockholm. Moderna Museet är sista utställningsplats på en turné till New York, Los Angeles, Paris och Stockholm.

I maj hade jag möjlighet att åka till Los Angeles för att representera Moderna Museet och vara med på öppningen av utställningen på Museum of Contemporary Art i Los Angeles. Utställningen är fantastisk! Chief Curator Paul Schimmel, mannen bakom idén och utställningens genomförande, är känd för sin förmåga att hänga utställningar. Verken presenterades i princip kronologiskt, men hade också placerats i förhållande till varandra tematiskt och formalt. I sitt tal lyfte Schimmel fram Pontus Hultén, som under sina år som MOCA:s förste Director, varit avgörande för den stora donationen av The Panza Collection till museet. Samlingen innehåller elva combines, vilket är anledningen till att MOCA har kunnat organisera utställningen.

Monogram (1955–59) är utställningens centrum och utan tvekan dess mest omtalade verk. ”Geten” fanns reproducerad på jättevepor på museets fasad, på affischer, vykort och även som isskulptur i naturlig storlek, på den stora galan som MOCA arrangerade i samband med öppningen. MOCA som ligger Downtown i Los Angeles hade byggt upp ett enormt partytält över gatan nedanför museet. Vi kände oss som filmstjärnor när vi passerade genom fotoblixtarna mot ingången innan vi träffade andra långivare, konstnärer, trustees och kolleger. Middagen avslutades med en efterrätt bestående av glass och Monogram i choklad. Rauschenberg själv närvarade på galan.

Just nu när detta skrivs är utställningen i Paris på Centre Pompidou. Återigen är Monogram huvudnumret och en bild av geten hänger på den karakteristiska glasfasaden. Vi samarbetar med Pompidou i det filmprogram som de producerat i anslutning till utställningen. Där presenteras en tidig intervju med Rauschenberg från 1964 där han talar om flera av sina combines, samt upptagningar från koreografierna Story (1963), Pelican (1963) och Map Room II (1965) där konstnären medverkar.

För Moderna Museet är det fantastiskt att få möjlighet att presentera en större utställning med Robert Rauschenberg med tanke på hans tidiga kontakt med museet genom Pontus Hultén. Rauschenberg ingick redan i den legendariska utställningen Rörelse i konsten 1961 med sitt verk Black Market (1961) och återkom året efter i utställningen 4 Amerikanare 1962. Flera av de combines han då var representerad med kommer nu efter drygt fyrtio år tillbaka och visas återigen på museet. Vi som växt upp med Monogram och sett den i olika samlingspresentationer sedan 1965, när den förvärvades till MM:s samling, kommer att få en helt annan förståelse och upplevelse av verket. I denna utställning är den placerad i sitt sammanhang och tillsammans med andra lika starka och utmanande verk.

Anna Tellgren, Intendent, Moderna Museet

Mer om utställningen