Siri Derkert, Självporträtt, 1915 © Siri Derkert / Bildupphovsrätt 2010

Siri Derkert

28.5 2011 – 4.9 2011

Stockholm

Siri Derkert hör till det svenska 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten. Hennes tidiga kubistiska målningar kan räknas till den internationella modernismen. Det sena arbetet i Östermalmstorgs tunnelbanestation (1965) i Stockholm innebar en brytpunkt för gestaltningen av det offentliga rummet.

För första gången sedan 1960 presenterar Moderna Museet Siri Derkerts (1888–1973) unika och mångfacetterade konstnärskap i en stor retrospektiv. Ungdomsarbeten, det kubistiska måleriet, modeteckningar från 1910-talet, barnskildringar och människostudier i ett inträngande måleri, teckningar liksom de sena materialexperimenten i betong, järnband och lera; allt visas i en generös presentation där också personen Siri Derkert lyfts fram. I de offentliga arbetena framträder fredskampen och feminismen – frågor som fortfarande är högaktuella för yngre generationer idag.

Siri Derkert är känd som en konstnär med starkt personlig och expressionistisk stil. I tidiga verk, framförallt från Paristiden, kan man se intryck både från kubism och fauvism. Hon har gjort figurmålningar i grå toner, vanligen pastell, interiörer och barnporträtt. Med utställningen Rörelser i alla riktningar blev Siri Derkert den första kvinnan med separatutställning på Moderna Museet i Stockholm. Utställningen öppnade 27 april 1960.

Till utställningen produceras en omfattande och rikt illustrerad katalog med nyskrivna texter av flera forskare som kretsar kring Siri Derkert som konstnär och person och belyser hennes roll i 1900-talet.

Curator: Annika Öhrner

Utställningen är producerad av Moderna Museet.

Bilder

Siri Derkert
Kvinna i vit dräkt, 1914
© Siri Derkert/BUS 2011
Siri Derkert
Nature Morte, 1915
© Siri Derkert/BUS 2011
Siri Derkert
Den röda lampan, 1926
© Siri Derkert/BUS 2011
Siri Derkert
Motiv från en trädgård, 1914
© Siri Derkert/BUS 2011

Mer om utställningen