Förord till katalogen

Förord till katalogen

Staden, Moderniteten, Fotografiet – är det inte den treenighet som det äventyr vi kallar den moderna konsten vilar på?

Det är den framväxande storstaden som är det moderna avantgardets motor och medium – en mötesplats för människor och en språngbräda för nya idéer. Storstaden och det urbana livet gör sig ständigt påmint i konsten sedan mitten på det förrförra seklet. Därifrån kommer rörelsen, rätlinjigheten, fragmenten och rutmönstren; ja frågan är om inte landskapsmålarnas nyväckta intresse för den vilda naturen också sprang ur en reaktion på den moderna stadens obönhörliga konstgjordhet.

Staden, dess liv och struktur, påverkade bildkonsten – men vår bild av staden kommer framför allt från fotografiet, det bildmedium som tvingade målarna och skulptörerna att omvärdera hela sin verksamhet. Paris, New York, Los Angeles – det är fotograferna som har format vår bild av dessa städer, av boulevarderna med sina kaféer, av den uppväxande skogen av skyskrapor och det gränslösa rutmönster som är den nya staden, megalopolis. Och det är fotograferna – Johannes Jaeger, Henry B Goodwin, K. W. Gullers, Lennart af Petersens och många andra – som formar vår bild av den ständigt föränderliga storstaden Stockholm; av det sena 1800-talets nationella skrytbyggen, av den alltid soliga Folkhemsstaden och dess mörka baksida: de arkitektoniska utrensningarna, rivningsraseriet. Men också av dess människor, av alla de möten – och den anonymitet – som är stadens motsägelsefulla signum.

Det är en lycklig tillfällighet att det första förord jag skriver som chef för Moderna Museet, är för en fotografisk utställning med titeln ”Staden som livsrum”. Den markerar på ett anspråkslöst men kongenialt sätt det kulturella och historiska rum som är Moderna Museets utgångspunkt och förutsättning, men den markerar också en oerhört viktig förändring i museet sedan jag senast arbetade här, under 1980-talet: fotografiet är nu fullt integrerat i Moderna Museets samlingar och program. Nu kan vi sida vid sida med det senaste århundradets stora målare och skulptörer, se de fotografer som revolutionerade såväl konsten, som vårt sätt att se och förstå världen.

Lars Nittve
Museidirektör

Mer om utställningen