I utställningen Sturtevant: Bild över bild på Moderna Museet tillåts konstnärskapet spela ut sitt fulla register. Närvaron av Sturtevants verk blir nästan platsspecifik i 6 av de 18 salar som vanligen används för samlingen. De konstnärer vars verk hon repeterat överlappar till stor del Moderna Museets historia med sin unika samling av Marcel Duchamp, amerikansk popkonst och minimalism. Dessutom har Moderna Museet också en historia av att konfrontera autenticitet – från en samling viktiga repliker till projektet Museum of Fakes som ägde rum i utställningen Hon – en katedral, 1966 och de numera världsomskrivna Brilloboxarna.
Utställningens curator, Fredrik Liew:
– Sturtevant är en pionjär som vid 82 års ålder står på toppen av sin karriär. Först idag börjar vi begripa vidden av hennes konstnärskap. Vid debuten 1965 förlöjligades hon och ingen satte hennes verk i samband med en kritisk diskussion om yta, produkt, upphovsmannaskap och autonomi. Ingen frågade heller vad det kunde betyda att en kvinnlig konstnär repeterade manliga kollegors verk. Men så föregick Sturtevant också Barthes, Focaults, Deleuzes, Millets och Greers betydande verk inom dessa områden.
Sedan år 2000 har Sturtevant skapat flera videoinstallationer där hon i collageform använt massmediala bilder och egenhändigt filmat material. Dessa verk betonar hur hela konstnärskapet går bortom att vara en intern fråga för konstvärlden. Sturtevants kärva och kritiska blick riktas mot ett samhälle som i allt högre grad består av yta och upplevelseindustri.
Sturtevant säger själv:
– Det som är intressantast just nu är att vi är så fullständigt genomsyrade av cybernetiken, som förpassar upphovsrätten till mytologin, gör ursprunget till en romantisk föreställning och placerar kreativiteten utanför jaget. Omskapa, återanvänd, omkombinera, återmontera – det är det som gäller.
Utställningen Sturtevant: Bild över bild omfattar 30 verk, bland annat hennes upprepningar av konstnärer som Andy Warhol, Marcel Duchamp, Jasper Johns och Félix Gonzalez-Torres och fyra av hennes senaste stora videoinstallationer. Till utställningen har konstnären producerat inte mindre än fyra nya verk – bland annat en serie repetitioner av Marcel Duchamps Fresh Widow som ingår i Moderna Museets samling.
Sturtevant tilldelades Guldlejonet för sin livsgärning inom konsten på Venedigbiennalen 2011.
Curator: Fredrik Liew