Standard Station, Amarillo, Texas

Edward Ruscha, Standard Station, Amarillo, Texas, 1963 Hood Museum of Art, Dartmouth College, Hanover, New Hampshire; Gift of James Meeker, Class of 1958, in memory of Lee English, Class of 1958, scholar, poet, athlete and friend. © Edward Ruscha

Tid & Plats: Los Angeles 1957-1968

4.10 2008 – 6.1 2009

Stockholm

Sol, surf och smog – tre ord som alla kastar ett förklarande, disigt ljus över den explosionsartade utveckling som konsten i Los Angeles upplevde under några intensiva år med början i slutet av 50-talet.

I New Yorks skugga gör konstnärer som Ed Kienholz, David Hockney, Ed Ruscha, Sam Francis, James Turrell och John Baldessari verk som i sin egensinniga visualitet har kommit att inspirera generation efter generation av konstnärer världen över. Utställningen presenterar 25 konstnärer och arkitekter.

Tid & Plats: Los Angeles, 1957-1968 fokuserar på det alldeles speciella växelspel mellan utopi och dystopi som präglar kreativiteten i Los Angeles under efterkrigstiden. Drömmen om ”sun and surf” – och om lyckan i Hollywood, ställs mot rovdrift på människor och drömmar. Detta växelspel har kommit att spela en viktig roll också för dagens konst, där Los Angeles konstnärer det senaste decenniet har intagit en markant plats.

Verk av Ed Ruscha, David Hockney, Edward Kienholz, Sam Francis och Robert Irwin liksom konstnärer ur beat-generationen, och pop-minimalisterna i Finish Fetish-kretsen, kommer att utgöra utställningens naturliga kärna, men konceptet reflekteras också i tidens filmer och inte minst dess arkitektur. Bland annat lyfts det så kallade Case Study House Program fram, tillsammans med mästerfotografen Julius Shulmans ikoniska arkitekturbilder.

I samband med Moderna Museets 50-årsjubileum 2008 riktar tre koncentrerade utställningar uppmärksamheten på kulturella ’hotspots’ under 60-talet. Tid & Plats-serien utforskar perioden när Moderna Museet skapades ur ett internationellt perspektiv, genom att presentera ett urval verk inom konst, arkitektur, design, litteratur, film och musik som aldrig tidigare visats tillsammans i Sverige.

De två första delarna av serien, Rio de Janeiro och Milano/Turin, har ställts ut tidigare i år. Den sista Tid & Plats-utställningen riktar strålkastarna mot Los Angeles.

Utställningsarkitekt: Shideh Shaygan

Curatorer: Lars Nittve med Lena Essling

Konstverk Car Hood av Judy Chicago
Judy Chicago, Car Hood, 1964. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet © Judy Chicago/ Bildupphovsrätt 2016