
Lucio Fontana, Concetto spaziale, 1967 © Fondazione Lucio Fontana, Milano/BUS 2008
Tid & Plats: Milano/Turin
1.5 2008 – 7.9 2008
Stockholm
Under andra världskrigets slutskede hade Milanos stadskärna bombats hårt, och fram växte nu en ny modern stad präglad av industri, bankpalats och mässor. I konstens värld talade man samtidigt om att nollställa uttrycket, om att reducera färgerna och om att vidga skulpturens och måleriets gränser.
Utställningen är uppbyggd som en tur genom en rik period guidad av Lucio Fontana och hans tankar om ”rymd” samt av Piero Manzoni, nyckelfigur för en ny konstnärsgeneration inriktad på bildkonstens konceptuella sidor. Några år in på 1960-talet tar Turin över stafettpinnen. Konstlivet som dominerats av det informella måleriet ser nu en ny generation konstnärer växa fram med fokus på processer, idéer och okonventionella material. Kring ett fåtal gallerier och konstnärsdrivna projektrum växer en ny identitet fram med rötter i Manzonis och Fontanas tankevärldar.
Den sista delen av utställningen visar ett antal banbrytande verk inom arte povera. Naturens och vardagslivets material gavs nya gestaltningar samtidigt som konstens idémässiga sidor utsattes för nya tolkningar. Spegelmålningar som byter skepnad med varje nytt sammanhang vittnar om ett stort intresse för rummet och för betraktarens roll. Utställningen slutar 1968 då en våg av demonstrationer skakade Italien. Triennalen i Milano ockuperades av konstnärerna och ett stort antal utställningar på 1968 års Venedigbiennal stängdes i protest.
Alighiero Boetti
Manifesto, 1967
© Collezione Alessandro Riscossa, Torino/BUS 2008
Lucio Fontana
Concetto spaziale, 1967
© Fondazione Lucio Fontana, Milano/BUS 2008
Piero Manzoni
Achrome, 1961
© Piero Manzoni/BUS 2008
Courtesy Herning Kunstmuseum
Foto: Thomas Pedersen, Poul Pedersen
Detta är den andra utställningen i serien Tid & Plats, som arrangeras i samband med Moderna Museets 50-årsjubileum 2008. Museet kom till och fick sin identitet i relation till New York och Paris, men här riktas uppmärksamheten mot tre mindre kända internationella centrum under samma period, Rio de Janeiro, Milano/Turin och Los Angeles.
Curator: Luca Massimo Barbero, Associate Curator, the Guggenheim Museum, Venedig
Projektansvarig intendent: Cecilia Widenheim
Assisterande intendenter: Fredrik Liew, Francesca Pola
Utställningen stöds av: