Det fotografiska materialet under de första decennierna tillät inte några mer inträngande växtstudier, främst beroende på negativmaterialets bristande känslighet för vissa toner i färgspektret. Men med utvecklad teknik och vidgade kunskaper närmade sig fotograferna snart naturens abstrakta mönster. Eftersom exponeringstiderna var långa fotograferade flera av dem inne i ateljéerna där ljuset kunde kontrolleras.
Italienske Pietro Guidi och franske Adolf Braun fotograferade växter redan på 1850-talet. Den tyskfödde, men i Sverige verksamme, August Roesler fotograferade växter i sin stockholmsateljé och handkolorerade också motiven. Svenske John Hertzberg använde 1903 ett trefärgsgummiförfarande och framställde därigenom ett tidigt färgfotografi.
Henry B. Goodwin hade på mödernet en känd botaniker som möjligen påverkade honom att under den senare delen av karriären, på 1920-talet, föreviga en rad växter på sommarnöjet på Utö i Stockholms skärgård, och även under resor i södra Europa. Goodwin gav 1926 även ut skriften Med täppan som sommarnöje. En trädgårdsbok för nybörjaren.
Botanisten Karl Blossfeldt började studera växter år 1900 och publicerade 1928 Urformen der Kunst som gavs ut 1930 i Sverige under namnet Konstformer i Naturen. Boken väckte stort intresse bland både botaniker och fotografer genom de inträngande bilderna. Sveriges förste fotografiprofessor Helmer Bäckström vid Kungliga Tekniska Högskolan utförde ett antal fotografier måhända inspirerad av Blossfeldt.
Amerikanen Brett Weston utförde både mer inträngande och psykologiska växtskildringar än någon annan tidigare gjort. Hans landskapskildringar och växtstudier är framställda med en teknisk skicklighet som gör bilderna särskilt fascinerande. Fadern Edward Weston, den förste fotografen som fick ett Guggenheimstipendium, gjorde under 1930-talet en fotografisk odyssé genom Kalifornien och Oregon. Förutom alla landskapsbilderna gjorde han också ett antal växtstudier under resan.
Paul Strand, född i USA men verksam i Europa under många år, fotograferade växterna i sin franska trädgård. Irving Penn, modefotografen framför alla andra, har även fotograferat stilleben där växter är ett bärande element. Likaså har amerikanen Kipton Kummler ingående studerat växter och utfört bilder som platinotyper där mellantonerna ges rikliga valörer i bildytorna.
Urval och kommentar: Leif Wigh