Biografi Yayoi Kusama
1929–1944
Yayoi Kusama föds som den yngsta av fyra barn i den lilla provinsstaden Matsumoto, cirka tjugo mil väster om Tokyo. Uppväxten präglas av konservativa värderingar och ett kyligt förhållande mellan föräldrarna. Hon börjar tidigt måla och teckna.
1948–1952
Trots föräldrarnas motstånd börjar Kusama studera konst i Kyoto. Hon får undervisning i nihongamåleri. Hon deltar i allt fler vandringsutställningar både i närområdet och i städer som Tokyo, Osaka och Kyoto. 1952 visas Kusamas första separatutställning i Matsumoto.
1953
Med hjälp av två psykiatrer som behandlat Kusama för hennes psykiska besvär lyckas hon komma in på Académie de la Grande Chaumière i Paris. Hon tackar nej till platsen när möjligheten till en separatutställning i Tokyo yppar sig.
1955
Kusama deltar i The International Watercolor Exhibition: 18th Biennial på Brooklyn Museum i New York. Hon skriver till konstnären Georgia O’Keeffes för att be om råd angående en eventuell karriär i USA. O’Keeffe svarar, och brevväxlingen dem emellan pågår i flera år.
1957–1958
Kusama emigrerar till USA. Till att börja med reser hon till Seattle, där hon har sin första amerikanska separatutställning på Zoe Dusanne Gallery. Året därpå anländer hon i New York.
1959
Kusama får sin första separatutställning i New York på Brata Gallery och visar där målningar ur serien Oändlighetsnät. Utställningen får bra recensioner, även av Donald Judd, som arbetar som kritiker och ännu inte har blivit konstnär. Han blir en nära vän och ett stöd i många år framåt.
1960
Kusama visar för första gången sina verk i Europa på utställningen Monochrome Malerei på Städtisches Museum i Leverkusen. I utställningen deltar också konstnärerna Lucio Fontana, Yves Klein, Piero Manzoni och Mark Rothko.
1961–1962
Kusama får en ateljé i samma byggnad som Donald Judd och Eva Hesse. Hon kämpar med ekonomin och arbetar hårt, vilket leder till utmattning och hallucinationer.
Två Anhopningsskulpturer visas på Green Gallery i New York. Även Claes Oldenburg och Andy Warhol är representerade i utställningen, som senare kommer att betecknas som en av de första popkonstutställningarna. Kusama deltar även med flera verk ur Oändlighetsnät-serien i utställningen Nul på Stedelijk i Amsterdam.
1963
Kusama ställer ut installationen Ansamling – utställning med tusen båtar på Gertrude Stein Gallery i New York. Det blir hennes första rumsliga installation.
1964
I utställningen Driving Image Show på Richard Castellane Gallery i New York visar Kusama makarontäckta föremål och Anhopningsskulpturer som installerats i ett rum där golvet likaledes är täckt av makaroner.
1965
Kusamas första spegelinstallation Oändligt spegelrum – Fallosfält visas på Richard Castellane Gallery. Kusama flyttar till en ny ateljé som hon till en början delar med den japanska konstnären On Kawara. Hon har sin första separatutställning i Europa och deltar i utställningen Den inre och yttre rymden på Moderna Museet i Stockholm.
1966
Kusama medverkar för första gången på Venedigbiennalen. Hennes bidrag är installationen Narkissos trädgård.
1967–1968
Det sena 1960-talets hippiescen och proteströrelser bereds plats i Kusamas performanceverk. Kusama börjar anordna offentliga happenings, Kroppsmålningfestivaler och Anatomiska Explosioner i New York. Hon producerar filmen Kusamas självutplåning som följande år tilldelas flera priser på festivaler för experimentell film. Vid det här laget har hon rört sig bort från galleriscenen.
1970
Kusama grips för förargelseväckande beteende när hon försöker genomföra en nakenhappening i Tokyo. Hon återvänder till New York efter tre månader i hemlandet.
1973
Kusama återvänder till Japan. Hon arbetar med keramik, akvareller och collage och skriver dikter och romaner.
1977–1978
Efter att blivit inlagd flera gånger till följd av återkommande panikattacker och hallucinationer väljer Kusama att permanent flytta in på det psykiatriska sjukhus där hon än i dag bor. Året därpå ger hon ut sin första roman, Manhattan Suicide Addict. Fram till 1999 ger hon ut tjugotre noveller och romaner och en diktsamling.
1982
Fuji Television Gallery i Tokyo ställer ut nya, stora målningar och skulpturer. Med en separatutställning på galleriet Naviglio i Milano återvänder Kusama även till den europeiska galleriscenen.
1989
Den första retrospektiva utställningen i USA på Center for International Contemporary Arts i New York blir startskottet för ett nytt intresse för Kusamas verk internationellt.
1993
Kusama representerar Japan på Venedigbiennalen med verk från hela sin karriär, inklusive den stora installationen Spegelrum (Pumpa).
1995–1998
Kusama har många internationella utställningar – med både nya verk och retrospektiva tillbakablickar. Den stora utställningen Love Forever: Yayoi Kusama 1958–1968 visas i Los Angeles, New York, Minneapolis och Tokyo.
2001–2002
En retrospektiv utställning med nästan trehundra verk visas i Kusamas hemstad Matsumoto. Kusama samarbetar med det Osakabaserade kreativa designkollektivet graf kring en kollektion av möbler och tyg. Självbiografin Infinity Net ges ut på japanska.
2004
Den omfattande utställningen KUSAMATRIX öppnar på det nya Mori Art Museum i Tokyo. Här visas bland annat den stora rumsinstallationen Besatthet av prickar.
2009
Kusama börjar arbeta med en ny serie stora målningar i starka färger, med titel Min oändliga själ, och beslutar att måla hundra stycken.
2011
En stor retrospektivutställning visas på Museo Reina Sofia i Madrid och Centre Pompidou i Paris och året efter på Tate Modern i London och Whitney Museum of American Art i New York.
2012
Kusama designar i samarbete med Louis Vuitton en kollektion kläder, väskor, skor och accessoarer.
2013–2016
Kusama arbetar fortfarande med Min oändliga själ-serien. De hundra målningar hon ursprungligen bestämde sig för att göra är hon sedan länge klar med: ”Jag vill måla 1000 eller 2000 målningar. Jag vill fortsätta att måla också när jag är död.”.