
Natalia Almada © Altamura Films
Natalia Almada
Änkor och faderslösa barn spenderar långa eftermiddagar vid gravarna, och skurar marmorgolven framför sina anhörigas porträtt. Tystnaden och miljöljuden bär handlingen framåt. Hammarslag, knattrande mopedmotorer, skränande transistorapparater där nyhetssändningarna är matade med ond bråd död. Nattvakten Martín blir vår ledsagare genom de dödas stad; mäter ut timmarna med sina rundor bland gravarna. Tiden och tidens gång är hela verkets klangbotten.
Almada värnar rätten att vara subjekt i den dokumentära gestaltningen; i periferin eller i direkta skildringar ur sin egen familjs historia. I sina verk återkommer hon till Mexikos nutidshistoria, där rättsväsende och civil ordning är i upplösning. Utan att våldet visas i bild, blir dess närvaro ändå ohyggligt påtaglig, sett från en position i stormens stilla öga.
Natalia Almada är född i Sinaola, Mexiko, 1974, och bor och arbetar i Mexico City och New York. Hon har en examen i fotografi från Rhode Island School of Design. Almada har mottagit flera utmärkelser, däribland Bästa regi i dokumentärklassen för El General på Sundance Film Festival 2009, och Bästa kortdokumentär vid Tribeca Film Festival 2002. Hon tilldelades 2012 det prestigefyllda MacArthur fellowship.
Visningar på museer & utställningar (i urval): Resisting the Present, Musée d’art moderne de la Ville de Paris, 2012; The Museum of Modern Art, New York, 2012; dOCUMENTA (13), Kassel, 2012; The Walker Art Center, Minneapolis, 2012; Whitney Biennial, New York, 2008.
Filmfestivaler (i urval): Sundance Film Festival, New Directors/New Films, New York, Cannes Film Festival, Los Angeles Film Festival, Tribeca Film Festival, Shanghai International Film Festival.