Wael Shawky © The Prisma, UK

Wael Shawky

Wael Shawky arbetar i serien Cabaret Crusades (2010-) med en prövning av historieskrivning. Efter en bok av den libanesiske författaren Amin Maalouf om korstågen, utifrån historiska arabiska källor, skildras den komplicerade och grymma historien om en religiöst sanktionerad invasion som lämnat öppna sår i relationerna mellan öst och väst in i vår tid.

Cabaret Crusades dramatiseras på arabiska med 200 år gamla italienska marionetter. Själva språket blir lika viktigt som korrigerade historiska fakta, när vi hör påvar och kejsare från väst brandtala om hotet från den muslimska tron.

Shawky återkommer i sina filmer och performances till historiska brytpunkter för den arabiska och egyptiska kulturen. Politiken som teater och spektakel står ofta i centrum. I Telematch Sadat (2007) iscensätts den militärparad inför vilken Anwar Sadat mördades, med barn i rollerna. Shawky undersöker betydelsen av olika positioner för återberättande, lyfter fram vad formen gör för vår förståelse. Hans verk tar oss ämnets kärna närmare än nyhetsrapporteringen kring den arabiska vårens efterspel och demokratiseringens komplexitet.

Wael Shawky är född i Alexandria, Egypten, 1971, där han bor och arbetar. Han har studerat konst vid University of Pennsylvania och Alexandria University. Shawky startade 2010 MASS Alexandria, det första oberoende ateljéprogrammet för unga konstnärer i staden. Han har mottagit internationella utmärkelser såsom Ernest Schering Foundation Award, Berlin, 2011. Han finns representerad bland annat i samlingarna på Tate Modern, London, MACRO Museum, Rom och Darat al Funun, Amman.

Separatutställningar (i urval): Kunst-Werke, Berlin, 2012; Nottingham Contemporary, Nottingham, 2011; Walker Art Gallery, Minneapolis, 2011; Darat al Funun, Amman, 2009; Townhouse Gallery, Kairo, 2008.

Grupputställningar (i urval): Re:emerge, Sharjah Biennial 11, UAE, 2013; dOCUMENTA (13), Kassel, 2012; 12th Istanbul Biennial, Istanbul, 2011; Moscow Biennale, Moskva, 2007; The Museum of Modern Art (MACRO), Rom, 2005.

Mer om utställningen