13.1 2014

Bo Cavefors i I betraktarens öga

Bo berättar om sitt liv i I betraktarens öga. © Lena Mattsson

18 januari kl. 16: Öppning och samtal

På lördag 18 januari öppnar utställningen I betraktarens öga, Lena Mattssons surrealistiska videotriptyk om den kontroversielle förläggaren Bo Cavefors. Kl. 16 inviger museichef tillika utställningens curator John Peter Nilsson utställningen och därefter möts Mattsson och Cavefors i ett samtal.

Verket, som består av tre videoprojektioner, producerades för utställningen I Want to Hold Your Hand på Borås Konstmuseum 2013, och visas nu för första gången i Malmö i Nya galleriet på Moderna Museet Malmö. I den ena filmen berättar Bo Cavefors om sitt liv och i en av de andra blir han betraktad av konstnären Ola Åstrand vars mörka solglasögon reflekterar Cavefors. Det hela ackompanjeras av tonerna till Conny C-A Malmqvists nyskrivna musik.

Invigningen och samtalet sker på Moderna Museet Malmö och är öppna för allmänheten. Ingen föranmälan krävs, fri entré.

Publicerad 13 januari 2014 · Uppdaterad 13 januari 2014