Porträtt av Ann-Sofi Noring och Kristin Lundell.

Ann-Sofi Noring och Kristin Lundell. I bakgrunden skymtar konstverket ”Businessman” (1962) av Peter Saul. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

5.2 2019

Moderna Museet-podden: Ann-Sofi Noring om Samlingen

Vem bestämmer vad som visas på Moderna Museet och hur går beslutandet till? I Moderna Museet-podden har Kristin Lundell ställt in två stolar i popkonstrummet och bjudit in Ann-Sofi Noring, tillförordnad överintendent, för ett samtal om det som är museets hjärta – den 140 000 verk stora samlingen.

Nam June Paiks videoverk ”T.V. Chair”, från 1968, hörs i bakgrunden medan Ann-Sofi Noring berättar om vilket verk i samlingen som hon brukar nämna när hon vill sälja in Moderna Museets samling till någon. Och vilken konstnär som hon önskar att museet ska förvärva ytterligare ett verk från under 2019.

Moderna Museet-podden kommer ut med tio avsnitt under våren. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

Acast
iTunes