Flicka som sitter i en stol och tecknar.

Konstpedagogiskt projekt i samarbete med LAB,Landskrona stad., 2020

6.8 2020

Konstkollo för tjejer med Hilma af Klint!

Under en vecka i augusti har tjejer i Landskrona i åldern 10–12 år fått möjlighet att jobba kreativt med inspiration från Hilma af Klints konst. Konstkollot är ett samarbete mellan LAB (Landskrona stad), Stena Fastigheter och Moderna Museet Malmö.

På förmiddagarna står skapande verkstad på schemat lett av konstpedagoger från Moderna Museet Malmö. Med utgångspunkt i konstnären Hilma af Klints konst blir det skapande verksamhet i olika tekniker.

Kollot avslutas den 6 augusti med ett besök på Moderna Museet Malmö. Där får kollodeltagarna en pedagogisk visning i utställningen ”Hilma af Klint  – Konstnär, forskare, medium” som pågår t o m 21 februari 2021. Besöket avslutas med kreativt arbete i museets ateljé, Verkstan.

– Vi är så glada för att kunna erbjuda tjejer den här upplevelsen. Vi ville ge tjejer en möjlighet att fördjupa sig i ämnet konst och tog kontakt med Moderna Museet Malmö. De blev genast intresserade av vår verksamhet och ville gärna komma, säger Emmeli Stenberg, vikarierande verksamhetsledare på LAB.

Om LAB

LAB står för Lära, Arbeta, Bo och är ett allaktivitetshus som drivs av Landskrona stad och har sina lokaler på Koppargården 17. Målgruppen är barn i årskurs 3 till 6. På LAB kan barnen bland annat pyssla, skriva berättelser, spela teater, dansa, måla, titta på film och umgås. Alla aktiviteter på LAB är gratis.

Publicerad 6 augusti 2020 · Uppdaterad 6 augusti 2020