10.11 2014

14 november: Akt II. Ugnius Gelguda, Neringa Černiauskaitė och Anna Lundh

14 NOVEMBER KL. 17-20

Anna Lundh, Q&Q – 2022, 2012 © Courtesy of the artist

Det har blivit dags för del två av höstens specialkurerade kvällar med performance och konstnärspresentationer som tar avstamp i Modernautställningen 2014 – Society Acts. Under Akt II, den 14 november, möter vi Ugnius Gelguda och Neringa Černiauskaitė samt Anna Lundh.

Under titeln Shapeshifter, Heartbreaker. On the Ecology of Algorithms ger den litauiska konstnärsduon Ugnius Gelguda och Neringa Černiauskaitė – här under pseudonymen Pakui Hardware – en performanceföreläsning där de berör relationen mellan materialitet, teknik och ekonomi. Hur formar tekniken den nuvarande ekonomin och den fysiska verkligheten själv, samt den mänskliga kroppen? Med tanke på den accelererande tekniska utvecklingen blir materian både ett hinder och ett verktyg. Frågeställningarna som Pakui Hardware tar upp analyseras genom exempel som High Frequency Trading, teknologiska proteser och digital materia.

Anna Lundh (SE) framträder under kvällen med sitt performance Q&Q – 2022 från år 2012. Titelns första ’Q’ refererar till projektet Telex: Q&A, ursprungligen skapat 1971 av New York-baserade E.A.T. (Experiments in Art and Technology), som visades på utställningen Utopia & Visions 1971-1981 på Moderna Museet i Stockholm. Besökare uppmanades då att formulera frågor och svar om året 1981, tio år framåt i tiden, med hjälp av Telex-maskiner som fanns på plats i Stockholm, Tokyo, Ahmedabad och New York. Titelns andra ’Q’ representerar de frågor som producerades år 2012 om år 2022. Under en vecka i mars 2012 genomförde Anna Lundh en parafras på experiment 1971 där deltagarna ombads att formulera frågor, individuellt eller i grupp, som sedan ställdes sedan ut för att i sin tur generera fler frågor. Deltagarna ombads också att formulera spekulationer och svar på frågorna. Veckan avslutades med en ”Q&Q”-session med Anna Lundh och Julie Martin, som fungerade som en performativ läsning av de gamla och de nya frågorna.

Moderna Museet Malmö 14 november kl. 17-20. Akt II ingår i entréavgiften. Alla presentationer sker på engelska.

Publicerad 10 november 2014 · Uppdaterad 10 november 2014