Kvinna som poserar med svart färg i ansiktet.

Kira Nova, Still from the performance "Lord of Beef", 2016 image copyright Michael Underwood Bildupphovsrätt

20.9 2018

Höstpremiär för KHM x MMM

Den 20 september drar föreläsningsserien KHM x MMM igång på Moderna Museet Malmö, där internationellt verksamma konstnärer knyter an till aktuella frågeställningar. Under hösten väntar fyra nedslag i bland annat mikro-samhällen, perverterat akademiskt språk och fabelliknande filmer. Föreläsningsserien är ett samarbete mellan Moderna Museet Malmö och Malmö Konsthögskola.

Höstens program
20 september: They Are Here  i samarbete med Iaspis

They Are Here leds av Helen Walker och Harun Morrison. Sedan 2016 driver de stadsodlingsprojektet ”Seeds From Elsewhere” som sammanför unga migranter, familjer, vänner och yrkesverksamma arkitekter, trädgårdsmästare, fotografer och snickare.

26 oktober: Kira Nova
Från att i sin ungdom ha arbetat som cirkusclown har Kira Nova (född som Ieva Misevičiūtė) gått över till att arbeta med eklektiska uttryck som kombinerar bildkonst, fysisk teater, dans, stand-up, butoh och perverterat akademiskt språk.

Den 15 november: Marianna Simnett
Londonbaserade Marianna Simnett influeras i sitt arbete av teater och klassisk musik. Hon skapar fabelliknande filmer och performances samt ljud- och ljusinstallationer som undersöker hur vi med våra kroppar kan uppleva känslan av såväl intimitet som den ängslighet som det icke-familjära orsakar.

12 december: Lili Reynaud Dewar
Filmer, videoinstallationer, möbler, skulpturer, feministiska tidningar och performances – ibland ensam, ibland i samarbete – är bara några exempel på hur Lili Reynaud Dewars arbete tar sig uttryck.

Samtliga programpunkter startar kl. 16.30 och ges på engelska. Fri entré.

Mer om KHM x MMM

Publicerad 20 september 2018 · Uppdaterad 21 september 2018