Foto av Elisabeth Millqvist chef Moderna Museet Malmö

Elisabeth Millqvist, chef Moderna Museet Malmö, 2022 Foto: A. Giertz/Moderna Museet

10.8 2022

På plats i Malmö!

Elisabeth Millqvist är Moderna Museet Malmös nya museichef. Elisabeth kommer närmast från Wanås Konst där hon sedan 2011 varit verksamhetschef och konstnärlig ledare.

– Det är inspirerande att möta besökarna och lära känna medarbetare, säger Elisabeth Millqvist. Det har alltid varit centralt för mig att arbeta nära konstnärer och stötta nya projekt. Parallellt har jag fokuserat på att bygga en stark pedagogisk verksamhet – båda är viktiga delar av Moderna Museets dna. I Malmö har museet varit del av konstscenen i 12 år och formas fortfarande både av staden, konstlivet och medarbetare. Museet är i en dynamisk fas och jag är stolt över förtroendet att få vara med och leda utvecklingen av denna stimulerande plats för människor och konst.

Elisabeth Millqvist efterträder Iris Müller-Westermann som tillträdde tjänsten den 1 januari 2017 och vars förordnande förlängts i två omgångar. Müller-Westermann fortsätter som intendent på Moderna Museet i Stockholm.

Publicerad 10 augusti 2022 · Uppdaterad 10 augusti 2022