Barn som målar i Verkstan.

Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

26.11 2019

Skånska elever skapar utställning på Moderna Museet Malmö i unikt samarbete under Handbolls-EM

Under hösten har 300 skånska elever i åldrarna 8-12 år fått möjlighet att skapa konst på temat ”Rörelse” tillsammans med konstnärer från Malmös fria konstliv. Samtidigt har barnen fått prova på handboll med ledare från Skånes Handbollsförbund. Det kollektiva konstverket kommer visas i en utställning i Verkstan på Moderna Museet Malmö, samt på Malmö Arenas LED-skärm under Handbolls-EM den 11-22 januari då över 40 000 besökare väntas. Målet är att visa på hur konstnärligt skapande i kombination med idrottsutövande bidrar till ökad kreativitet bland barn och unga.

Det är Event in Skåne och Moderna Museet Malmö i samarbete med Skånes Handbollsförbunds satsning Lilla EM som står bakom projektet. Över 300 barn från Malmö, Kristianstad, Lund och Ystad har deltagit i konst- och idrottsworkshops på sina skolor under ledning av konstnärerna Björn Carnemalm och Ingrid Sandsborg från Muralcentralen, en ideell organisation som arbetar med kollektiva muralmålningar med barn och unga. Tillsammans har barnen skapat världens första kollektiva LED-konstverk som visas på Moderna Museet Malmö och Malmö Arena i samband med Handbolls-EM i januari.

Moderna Museet Malmö har en aktiv del i projektet. Förutom att låta barnens konstverk ta plats i Verkstan bidrar museet även med konstpedagogisk erfarenhet genom Cathrine Olsson, vik intendent förmedling. Satsningen går också hand i hand med den aktuella utställningen ”Sensing Nature from Within”, där hållbarhet lyfts ur ett konstnärligt och filosofiskt perspektiv.

–Inom både kultur och idrott handlar det om att hitta strategier och söka kreativa lösningar på frågeställningar. Vi vill medverka till att barn och unga ska känna engagemang och delaktighet. Att ingå i ett socialt engagemang där både idrottsrörelsen och konstvärlden medverkar till en hållbar framtid och ser vinster är fantastiskt spännande, säger Iris Müller-Westerman, chef för Moderna Museet Malmö

Event in Skåne är initiativtagare och möjliggörare av satsningen som är ett led i att stärka Skåne som en hållbar eventdestination.

–Skåne är en förebild inom hållbarhet och evenemang. Nu tar vi nästa steg och bygger nya oväntade samarbeten genom att låta kultur och idrott tillsammans verka för barn och ungas kreativitet och goda livsmiljö, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

Redan nu är över 40 000 biljetter sålda till Malmö-matcherna på Malmö Arena och besökarna kommer att mötas av det kollektiva konstverket på arenans LED-skärmar.

–Det här är ett lysande exempel på hur man låter ett europamästerskap bli en plattform för barn och ungas kreativitet, möten och oväntade samarbeten som lever vidare och sätter spår för framtida generationer, säger Krister Bergström, VD för Handbolls-EM 2020.

Konstverket samt originalteckningar och filmdokumentation från processen kommer att visas i en utställning i Verkstan på Moderna Museet Malmö, med vernissage den 18 januari 2020. Konstverket kommer också att visas på Malmö Arena under perioden för Handbolls-EM den 11-22 januari 2020.

Publicerad 26 november 2019 · Uppdaterad 26 november 2019