Josefine Östberg Olsson, Oskar Hult och Jonas Silfversten Bergman

27.3 2017

Fredrik Roos Stipendium 2017 tilldelas Oskar Hult, Jonas Silfversten Bergman och Josefine Östberg Olsson

För sjätte gången delas Fredrik Roos Stipendium ut på Moderna Museet Malmö. Med den totala prissumman på 600 000 kr räknas det till ett av Sveriges största konststipendier. Efter en gedigen nomineringsprocess från samtliga konsthögskolor i Sverige tilldelas 2017 års Fredrik Roos Stipendium Oskar Hult, Jonas Silfversten Bergman och Josefine Östberg Olsson.

På Fredrik Roos födelsedag, den 28 mars, öppnar en utställning med årets tre mottagare av Fredrik Roos Stipendium på Moderna Museet Malmö. Urvalsprocessen består av att Sveriges fem konsthögskolor nominerar två avgångselever vardera. Därefter har juryn, bestående av Fredrik Roos Stiftelse samt Daniel Birnbaum, Ann-Sofi Noring och Iris Müller-Westermann från Moderna Museet utsett tre stipendiater. I år går Fredrik Roos Stipendium till Oskar Hult, Jonas Silfversten Bergman och Josefine Östberg Olsson, som vardera tilldelas 200 000 kr.

–Vi är väldigt glada över att vi fortsätter samarbetet med Fredrik Roos Stiftelse kring detta generösa stipendium som ger konstnärer möjlighet att resa och samla nya intryck. Valet av årets stipendiater var mycket svårt, men de tre konstnärerna representerar olika spännande konstnärliga uttryckssätt, säger Iris Müller-Westermann, chef för Moderna Museet Malmö.

Oskar Hult (f. 1986), utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, tilldelas Fredrik Roos Stipendium 2017 ”för ett måleri som på ett mycket känsligt sätt låter material och fragment från en värld utanför konsten ingå i nya sammanhang i en icke-hierarkisk ordning. Bilderna blir till minneskapslar som bjuder betraktaren till att sjunka in och fokusera blicken”.

Jonas Silfversten Bergman (f. 1991), utbildad vid Konsthögskolan i Umeå, tilldelas Fredrik Roos Stipendium 2017 ”för sin förmåga att utveckla ett måleri baserat på industrins material, färg och symboler som talar om något bortom måleriet lika mycket som om måleriet själv”.

Josefine Östberg Olsson (f. 1983), utbildad vid Akademin Valand i Göteborg, tilldelas Fredrik Roos Stipendium 2017 ”för sin förmåga att i sina skulpturala, performance-baserade verk undersöka sociala stigman och rådande konventioner”.

Som vid tidigare tillfällen äger stipendieutdelningen rum på Moderna Museet Malmö den 28 mars kl. 18-20, där stipendiaterna även erhåller en utställning som pågår fram till den 16 april 2017. Under kvällen framförs Josefine Östberg Olssons performance Drum Battle presented by Your Local Gambler, där trummisar utmanar varandra i en tävling och publiken bjuds in att satsa och vinna pengar.

Publicerad 27 mars 2017 · Uppdaterad 27 mars 2017