Utrotningshotade ljud © Little Finger

23.1 2018

Ljudkonstprojekt på museet

Under perioden 23 januari–18 mars presenterar den kreativa studion Little Finger ljudkonstprojektet UTROTNINGSHOTADE LJUD i samarbete med Moderna Museet Malmö.

I projektet undersöks vilka ljud som kommer att tystna i framtiden och vilken ljudbilden av Malmö är idag. Verket visas på en tv-monitor i museets entré.

Malmö, år 3000. Hemglassbilen har tystnat i Kirsebergs villakvarter och frukthandlarna på Möllevångstorget ropar helt andra ramsor om bananer och billiga tomater. Även hemma i lägenheterna har framtidens tystnad svalt sina ljud, vilka?

Malmöborna har kunnat bidra med sina egna inspelningar av ljudförändringar de tror vi kommer att få uppleva. De insamlade ljuden har ställts samman till ett gemensamt verk som visas en dryg månad på Moderna Museet Malmö.

Publicerad 23 januari 2018 · Uppdaterad 7 mars 2018