Nan Goldin står i ett badrum tillsammans med en annan person som ser sig själv i spegeln

Nan Goldin, Nan Goldin in the bathroom with roommate, Boston © Nan Goldin

All the Beauty and the Bloodshed

Dokumentär om Nan Goldin

10.12 2022

Den Guldlejonbelönade dokumentären ”All the Beauty and the Bloodshed” skildrar konstnären Nan Goldins aktivistiska kamp mot ett läkemedelsföretag i USA. Laura Poitras omtalade film går upp på biograferna i mitten av januari – men redan nu finns chans att se den hos oss, två lördagar i december!

”All the Beauty and the Bloodshed” skildrar Nan Goldins konstnärskap och hennes kamp för att ställa den mäktiga Sackler-familjen till svars för den utbredda opioidkrisen i USA, som deras företag Purdue Pharma tjänat miljarder på. Hur kan Nan Goldin få konstvärlden att sluta ta emot Sacklers blodspengar och ta bort familjens namn från museernas fasader?

Laura Poitras och ”All the Beauty and the Bloodshed” belönades med den finaste utmärkelsen på årets upplaga av filmfestivalen i Venedig, Guldlejonet. Filmen ger ytterligare perspektiv på Nan Goldins konstnärskap vid sidan av de vi möter i vår stora retrospektiva utställning ”This Will Not End Well”.

”All the Beauty and the Bloodshed” har svensk biopremiär den 13 januari 2023.

Om Laura Poitras

Laura Poitras, född 1964, är en amerikansk regissör, producent och journalist. Bland hennes uppmärksammade dokumentärfilmer märks ”Citizenfour” om Edward Snowden och skandalen kring NSA:s spionverksamhet. Filmen vann en Oscar för bästa dokumentär 2015. Andra filmer är ”My Country, My Country” (2006) om USA:s ockupation av Irak, samt ”The Oath” (2010) som fokuserade på Guantánamofängelset.

Poitras har mottagit flera utmärkelser däribland MacArthur fellowship, Peabody award, Directors Guild of America och BAFTA.

Nan Goldin – This Will Not End Well

Med ofiltrerade och ömsinta ögonblicksbilder av intimitet och relationer, vardagsliv, vilda fester, och kampen mellan oberoende och beroende, har Nan Goldin gjort ett oförglömligt avtryck på vår tid.

Utställningen ”This Will Not End Well” är den första i vilken det endast visas ljud- och musiksatta bildspel där tusentals fotografier arrangerats som berättelser.

Läs mer om utställningen: Nan Goldin – This Will Not End Well

Porträtt av Nan Goldin 1982
Nan Goldin, Memory Lost, 2019-2021 Installationsbild från Marian Goodman Gallery, New York, 2021. Courtesy of the artist and Marian Goodman Gallery