Porträtt av Nan Goldin 1982

Nan Goldin, Memory Lost, 2019-2021 Installationsbild från Marian Goodman Gallery, New York, 2021. Courtesy of the artist and Marian Goodman Gallery

Nan Goldin

This Will Not End Well

29.10 2022 – 26.2 2023

Stockholm

Nan Goldin är en av vår tids mest omtalade och kontroversiella konstnärer. I sex unikt utformade rum presenteras den retrospektiva utställningen ”This Will Not End Well”. Ta del av Nan Goldins konstnärskap som ljud- och musiksatta bildspel där tusentals fotografier arrangerats i berättelser om kärlek, intimitet, beroende och förlust.

Essä av curator Fredrik Liew

”Nan Goldins kärlek till bildspelsmediet är rotad i hennes strävan att ständigt omredigera och uppdatera ver­ken så att de avspeglar hennes föränderliga syn på världen. Hon har aldrig visat samma version av The Ballad två gånger, och det fortsätter att utvecklas.”

Läs Fredrik Liews essä om Nan Goldin och utställningen ”This Will Not End Well” på vår Utställningsguide.

Fotografering förbjuden

Inför ditt besök i utställningen hälsar Nan Goldin:

”Vänligen upplev mina verk istället för att fotografera/spela in dem. Jag litar på att du kommer att respektera mig och personerna på bilderna och inte dela några av mina bilder eller videor på internet, inklusive sociala media”.

Besök med skolan

Inspirationsmaterial till utställningen för skolan

Lärarhandledningen är ett inspirationsmaterial till ”Nan Goldin – This Will Not End Well” och är utformat som stöd inför ett besök på museet men kan också användas för att arbeta vidare med utställningen efter museibesöket.

Lärarhandledning: Nan Goldin – This Will Not End Well (pdf) 

Information till dig som vill besöka museet med skolan: Skolvisningar

Tillgänglighet

Utställningsrummen är delvis mörklagda och innehåller trappor.

För dig med särskilda behov, kontakta informationsdisken innan ditt besök i utställningen. Våra museivärdar hjälper dig gärna.

Läs mer om tillgänglighet på museet här: Tillgänglighet 

Två personer på en säng
Nan Goldin, Couple in bed, Chicago (1977) © Nan Goldin
Kvinna vid ett bord i en bar
Nan Goldin, Cookie at Tin Pan Alley, New York City (1983) © Nan Goldin
Jag har alltid velat vara filmskapare. Mina bildspel är filmer som består av stillbilder. – Nan Goldin

Med ofiltrerade och ömsinta ögonblicksbilder av intimitet och relationer, vardagsliv, vilda fester, och kampen mellan oberoende och beroende, har Nan Goldin gjort ett oförglömligt avtryck på vår tid. ”This Will Not End Well” omfamnar, som första utställning, Goldins ursprungliga vision om hur hennes konstverk ska upplevas. Genom att helt fokusera på bildspel och videoinstallationer går utställningen tillbaka till rötterna för Goldins konstnärskap.

en kvinna sitter i ett badkar
Nan Goldin, Amanda at the sauna, Hotel Savoy, Berlin (1983) © Nan Goldin

Slog igenom under 1980-talet

Nan Goldin, född 1953 i Washington, D.C., inledde sin karriär i det tidiga 1980-talets New York. Runt om i staden visade hon sina verk på nattklubbar, alternativa biografer och filmfestivaler. Live inför publik presenterade hon bilderna organiserade i diabildspel med flera projektorer och eklektisk musik i bakgrunden.

Goldins magnum opus, ”The Ballad of Sexual Dependency”, dokumenterar hennes bohemiska, kreativa vänkrets och deras värld i Provincetown, på nedre Manhattan, i Berlin och i London under 1970- och 80-talet fram till nyligen.

Under de senaste 40 åren har Goldin producerat ett dussin olika bildspel med tusentals bilder. Med tiden har hon också tillfört nya element till sina verk, så som rörlig bild, röster och arkivmaterial.

Att göra bildspel ger mig möjligheten att ständigt redigera om för att återge min föränderliga syn på världen. – Nan Goldin
Stillbild ur den trekanaliga videon Sisters, Saints and Sibyls
Nan Goldin, Stillbild ur den trekanaliga videon Sisters, Saints and Sibyls, 2004-2022 © Nan Goldin

Engagemang för sociala frågor

I Nan Goldins konst möter vi allt från drogberoendets och abstinensens allra mörkaste sidor, som i ”Memory Lost” (2019–2020), till familjetrauman och självmord, som i ”Sisters, Saints and Sibyls” (2004–2022).

Goldin har alltid haft ett stort engagemang för sociala frågor som genus, psykisk ohälsa, missbruk och aids. 2017 grundade hon aktionsgruppen P.A.I.N (Prescription Addiction Intervention Now) med målet att hålla den förmögna familjen Sackler ansvariga för den överdosepidemi som svept över USA de senaste åren.

Familjen Sackler, som är en av de största donatorerna till flera internationellt framstående museer runt om i världen, har efter påtryckningar från P.A.I.N fått se många av institutionerna radera alla spår av deras namn från sina byggnader. Verket ”Memory Lost” är dedikerat till P.A.I.N.

En häst mot en suddig förgrund
Nan Goldin, My horse Roma, Valley of the Queens, Luxor, Egypt (2003) © Nan Goldin
En himmel
Nan Goldin, Sunset like hair, Sète, France (2003) © Nan Goldin

Speciellt utformade byggnader

I utställningen visas Nan Goldins bildspel och videoinstallationer i sex speciellt utformade byggnader.

Byggnaderna är ritade av arkitekten Hala Wardé som regelbundet arbetar med Goldin.

Hala Wardé har för utställningen skapat vad som kan beskrivas som en rumslig kropp till varje verk. Här är varje byggnad gestaltad utifrån det konstverk som visas därinne och tillsammans bildar de en liten stad av bildspel.

Färgbild projicerad på väggen, två bänkar i förgrunden i rummet
Nan Goldin, Sirens, 2019-2021 Installationsbild från Marian Goodman Gallery, New York, 2021. Courtesy of the artist and Marian Goodman Gallery
En kvinna vid ett köksbord
Nan Goldin, Gina at Bruce’s dinner party, NYC (1991) © Nan Goldin
En person med hatt och pärlhalsband tänder cigarett åt karaktär på målning
Nan Goldin, Christmas at The Other Side, Boston (1972) © Nan Goldin

Internationell turné

Efter utställningsperioden på museet kommer ”This Will Not End Well” resa vidare på internationell turné i Europa.

Under ledning av Moderna Museet kommer den visas bland annat på Stedelijk Museum i Amsterdam (7 oktober 2023 – 28 januari 2024), Neue Nationalgalerie i Berlin (23 november 2024 – 9 mars 2025), Pirelli HangarBirocca i Milano (10 oktober 2025 – 15 februari 2026) och Réunion des musées nationaux, Grand Palais i Paris (11 April – 20 September 2026).

Ett barn med en elefant mask över huvudet
Nan Goldin, Michele’s daughter in her elephant mask, Boston (1985) © Nan Goldin
Ett gäng sitter invid vatten och har en picnic
Nan Goldin, Picnic on the Esplanade, Boston (1973) © Nan Goldin

Bilder

En person är på väg in i ett av rummen som ingår i "Nan Goldin – This Will Not End Well" En annan person står längre bak i bild och kollar på en verkstext
Nan Goldin/Hala Wardé, Installationsvy "Nan Goldin – This Will Not End Well", 2022 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Mellan rummen i utställningen  "Nan Goldin – This Will Not End Well". En person står längst bak i bilden
Nan Goldin/Hala Wardé, Installationsvy "Nan Goldin – This Will Not End Well", 2022 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
En person kliver in i ett av rummen i utställningen  "Nan Goldin – This Will Not End Well"
Nan Goldin/Hala Wardé, Installationsvy "Nan Goldin – This Will Not End Well", 2022 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
En grupp människor står mellan utställningsrummen i  "Nan Goldin – This Will Not End Well"
Nan Goldin/Hala Wardé, Installationsvy "Nan Goldin – This Will Not End Well", 2022 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Mer om utställningen