Självporträtt

Lotte Laserstein, Självporträtt i ateljén på Friedrichsruher Straße, ca 1927 Foto: Lotte-Laserstein-Archiv Krausse, Berlin ©Lotte Laserstein Bildupphovsrätt 2023

Curatorvisning: Lotte Laserstein – Ett delat liv

Guidad visning

6.4 2024

Utställningen ”Ett delat liv” har lika stort fokus på de mångsidiga verk som Lotte Laserstein skapade i exil i Sverige, som hennes tidigare produktion från Tyskland. Följ med på en guidad visning ledd av utställningens curator, Iris Müller-Westermann.

Den tysk-svenska konstnären Lotte Laserstein (1898–1993) räknas numera till en av 1900-talets stora realister, och hör till en av konstvärldens mest spännande återupptäckter. I utställningen ”Lotte Laserstein – Ett delat liv” presenterar Moderna Museet den hittills största utställningen med hennes konst i Sverige och Norden.

Hör curator Iris Müller-Westermann i en guidad visning om Lotte Lasersteins liv och verk.

Curatorerna Anna-Carola Krausse och Iris Müller-Westermann, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2024