En hand hålls upp mot en persons ryggtavla

Marcus Lindeen, Dear Dancer, 2022 Stillbild ur film. Foto: Ita Zbroniec-Zajt

Filmklubben: Dear Dancer

Film & samtal

13.3 2022

Stockholm

Se filmen ”Dear Dancer” av den prisbelönta regissören Marcus Lindeen. Följ med på och utanför scenen när den legendariska koreografen Deborah Hay och det svenska danskompaniet Cullberg tar sig an att – trots pandemin – nå fram till premiären av det nya verket ”Horse”. Efter filmvisningen leder Cecilia Roos ett samtal om filmen, arbetsprocessen och dansen med Marcus Lindeen, Deborah Hay och Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska.

Tillsammans med Cullberg och Tempo Dokumentärfestival presenterar Filmklubben kortfilmen ”Dear Dancer” (2022) av Marcus Lindeen. Filmen utspelar sig under våren 2021 när koreografen Deborah Hay och danskompaniet Cullberg trots restriktioner och reseförbud arbetar inför premiären av ”Horse” på Dansens Hus stora scen i Stockholm.

Verket, som skulle ha haft sin urpremiär redan sommaren 2020, repeteras över Zoom med Deborah Hay från sitt hem i Austin, Texas, och dansarna från studion i Stockholm. På grund av pandemin utvecklas också verket till en serie solon då restriktionerna hindrar dansarna från att arbeta för nära varandra. Följ med när Deborah Hay och Cullberg tar sig an pandemins utmaningar och nya krav på experimenterande, kreativitet och flexibilitet.

Efter filmvisningen deltar Marcus Lindeen, Deborah Hay och dansaren Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska i ett samtal som sker både online och på plats på museet. Samtalet modereras av dansaren Cecilia Roos, professor och vicerektor för forskning på Stockholms konstnärliga högskola.

Dear Dancer

När coronapandemin tvingar teatrar och danskompanier att lägga ner sin verksamhet bestämmer sig den amerikanska koreografen Deborah Hay för att låta det svenska danskompaniet Cullberg fortsätta sitt arbete och framföra hennes senaste verk inför en tom salong i Stockholm. Från sitt hem i Austin, Texas, skriver Hay ett brev till dansarna och föreslår ett experiment där instruktioner till rörelser kommer att ersättas av en uppsättning med obesvarbara frågor. Filmen följer dansarna på och utanför scenen och fångar deras olika reaktioner på experimentet.

Regi: Marcus Lindeen
Koreografi och berättarröst: Deborah Hay
Foto: Ita Zbroniec-Zajt
Musik och ljud: Hans Appelqvist
Klippning: Alexandra Strauss

Dansare:
Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska, Anand Bolder, Benjamin Pohlig, Camille Prieux, Eleanor Campbell, Eliott Marmouset, Eszter Czédulás, Freddy Houndekindo, Johanna Tengan, Katie Jacobson, Louise Dahl, Mohamed Y. Shika, Unn Faleide, Vincent Van der Plas.

”Dear Dancer” är en produktion av Cullberg och Fasad.

Marcus Lindeen

Marcus Lindeen är dramatiker och regissör. Hans senaste pjäs heter ”L’Aventure invisible” (Det osynliga äventyret) och hade premiär på Festival d’Automne i Paris. Under våren 2022 spelar den på Schaubühne i Berlin, Wiener Festwochen i Wien och Piccolo Teatro i Milano.

Dokumentärfilmen ”Flotten” hade premiär på CPH:DOX i Köpenhamn 2018 och belönades med festivalens huvudpris. ”Flotten” har sedan dess visats på över femtio festivaler (IDFA, BFI London, Zürich, Melbourne, Sao Paolo, Moskva) och visats på biografer i elva länder, bland dem Frankrike, Mexiko, Storbritannien och USA. New York Times valde ut ”Flotten” till “Critic’s Pick” och filmen sändes på BBC Storyville. 2019 vann ”Flotten” Prix Europa för bästa europeiska tv-dokumentär.

Samma pris tilldelades 2011 Marcus Lindeens debutfilm ”Ångrarna” som även belönades med en Guldbagge. Marcus Lindeens andra film ”Accidentes Gloriosos” hade premiär vid filmfestivalen i Venedig där den belönades för bästa medellånga film.

Marcus Lindeen bor i Paris och Stockholm. Han är doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola och forskar om ”Den iscensatta dokumentären” genom ett konstnärligt projekt som består av både film- och teaterarbeten.

Deborah Hay

Deborah Hay, född 1941 i Brooklyn, har uppnått ikonstatus bland koreografer. Hennes arbete grundades i 1960-talets experimentella Judson Dance Theatre i New York, en av de mest radikala och inflytelserika postmoderna konströrelserna. Hay fokuserar sitt arbete på att vidga fältet från vilket en dansare kan ta sina rörelser, att gå ifrån inlärda mönster. Hon tillbringade många år med att koreografera soloverk för konstnärer som bland andra Mikhail Baryshnikov. Koreografen William Forsythe gav en skjuts till hennes internationella karriär efter att ha sett ”The Match” på Montpellier Danse, 2005.

Hay har tilldelats många priser och utmärkelser inklusive det första och banbrytande Doris Duke Artist Award 2012. Den 5 maj 2015 tilldelades Hay titeln Chevallier de L’Ordre des Arts et Des Lettres av Frankrikes kultur- och kommunikationsminister. 2015 skapade Deborah Hay ”Figure a Sea” direkt för Cullberg (dåvarande Cullbergbaletten) med musik av Laurie Anderson. Verket är ett av kompaniets mest hyllade på senare år och har turnerat i USA och över hela Europa och presenterats på viktiga festivaler som Montpellier Danse och International Festival of Contemporary Dance of the Biennale of Venezia. Deborah Hay är associerad koreograf till Cullberg 2019-2022.

AGNIESZKA SJÖKVIST DLUGOSZEWSKA

Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska är utbildad vid National Ballet School i Bytom, Polen. Hon har medverkat vid Swiss International Coaching Project för koreografer under konstnärlig ledning av Rui Horta, Richard Wherlock, Jorma Outinen, Ismael Ivo, Jochen Heckmann, Nils Christe. Agnieszka har dansat i verk av bland andra Jefta van Dinther, Deborah Hay, Eszter Salamon, Stina Nyberg, Cristina Caprioli, Daniel Sjökvist, Cristian Duarte, Crystal Pite, Johan Inger, Helena Franzen, Ina Christel Johannessen, Benoît Lachambre, William Forsythe, Dan Johansson, Birgit Cullberg, Mats Ek, Ewa Wycichowska, Örjan Andersson, Anna Pehrsson, Jens Östberg, Tilman O’Donnell, Jochen Heckmann, Alexander Ekman, Gregor Zöllig med flera.

Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska började dansa i Cullberg 2007, innan dess var hon engagerad vid Polish Dance Theatre Ballet Poznan, Tanztheater Osnabruck och Ballet Theatre Augsburg.

CECILIA ROOS

Cecilia Roos är dansare, professor i konstnärliga praktiker och vicerektor för forskning på Stockholms konstnärliga högskola. Hon har arbetat som dansare och repetitör med bland annat Per Jonsson, Mats Ek, Ina Christel Johannessen, John Caird, Margaretha Åsberg, Cristina Caprioli, Kenneth Kvarnström, Reich/Szyber, Tim Rushton, Twyla Tharp, Eleonora Fabiao, Jefta van Dinther, Kungliga Baletten, Carte Blanche, Cirkus Cirkör, Cullbergbaletten.

Roos har hedrats med flera stipendier och utmärkelser, från Konstnärsnämnden, Svenska Akademien, Svenska Teaterförbundet. Hon har undervisat internationellt vid universitet och institutioner, inklusive New York University, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim, ARTEZ Institute of Arts i Arnhem, Northeuropean Institute vid Humbolt University i Berlin, Universitet Paris 8 Saint-Denis i Paris, Hanoi University och Alvar Aalto-universitetet i Helsingfors. Hennes forskning utgår från dansarens praktik och den roll som den spelar i performativa processer.

Cullberg

Cullberg är ett nationellt och internationellt repertoarkompani med bas i Botkyrka utanför Stockholm. Kompaniet arbetar kontinuerligt för att en stor publik i Sverige och utomlands ska få möta samtida dans. Tillsammans med koreografer och konstnärliga team från hela världen undersöker Cullberg idéer om hur dans kan definieras, produceras och presenteras.

Cullberg är ständigt i rörelse i centrum av den internationella dansscenen. 2019–2022 arbetar de exklusivt med tre koreografer: Alma Söderberg, Deborah Hay och Jefta van Dinther. 17 dansare är verksamma i kompaniet och alla har en central roll i skapandet av varje verk, tillsammans med det tekniska teamet och produktionsteamet. Cullberg leds av Gabriel Smeets, konstnärlig ledare och Stina Dahlström, verksamhetsledare. Cullberg är en del av Riksteatern.