Två äldre kvinnor sitter vid ett bord och rensar örter

Jumana Manna, Foragers, 2022

Filmklubben: Foragers

Film & samtal

10.3 2023

Vem har rätt att bestämma vad som är tillåtet i naturen? I samband med Tempo Dokumentärfestival 2023 hålls Sverigepremiären av filmskaparen Jumana Mannas dokumentär-thriller ”Foragers” på Moderna Museet. Efter filmvisningen deltar Jumana Manna i ett videosamtal från Berlin med Moderna Museets intendent Hendrik Folkerts.

I samarbete med Tempo dokumentärfilmfestival visas ”Foragers” av filmskaparen Jumana Manna på museet. Inspelad på Golanhöjderna, Galileen och i Jerusalem använder Manna såväl fiktiva som dokumentära scener för att skildra förbudet mot att plocka ‘akkoub och za’atar (timjan), örter som används i traditionell palestinsk matlagning.

Att plocka de vildväxande örterna har förbjudits av israeliska myndigheter, med officiell hänvisning till att de blivit allt mer sällsynta – men boende i områdena ser lagstiftningen som ännu en form av trakasserier som ytterligare alienerar dem från sitt land. De fortsätter därför att plocka örterna i en lugn revolt.

Med ”Foragers” fångar Jumana Manna glädjen, gemenskapen och kunskapen som finns i matlagningstraditionerna och som motiverar tjuvplockarna att trotsa förbudet, även om brottet kan få allvarliga följder: böter, förhör och rättegångar. Vem har rätt att bestämma vad som är tillåtet i naturen? Och vad lider störst risk att utrotas, en växt eller en tradition?

Stefan Jarl International Documentary Award

Foragers är nominerad i Stefan Jarl International Documentary Award som är Tempos tävlingskategori för internationella dokumentärer i långfilmsformat. I år ingår åtta titlar i tävlingen, alla från olika länder.

Prissumman är 2000 euro och vinnande regissör presenteras på festivalens avslutningsgala den 11 mars 2023.

Za'atar utspridd på en duk, två händer rensar bladen
Jumana Manna, Foragers, 2022

Jumana Manna

Jumana Manna är konstnär och filmskapare. Hon utforskar hur makt formuleras med fokus på kropp, mark och materialitet i relation till koloniala arv och platshistorier.

Genom skulptur, film och skrivande beskriver Manna bevarandemetoders paradoxer särskilt inom arkeologi, jordbruk och juridik. Hennes praktik avläser spänningen mellan de modernistiska traditionerna för kategorisering och bevarande och ödeläggelsens oregerliga potential som en integrerad del av livet och dess förnyelse.

Jumana är uppvuxen i Jerusalem och bor i Berlin.

Jumana Manna