Scen ur Mr. Dead & Mrs. Free med Sheryl Sutton och Peter Halasz

Squat Theatre , Mr. Dead & Mrs. Free, 1982 Scen ur Mr. Dead & Mrs. Free med Sheryl Sutton och Peter Halasz. © Roe DiBona.

Filmklubben: ”Mr. Dead & Mrs. Free”

Film & samtal

25.2 2022

Filmklubben öppnar vårsäsongen 2022 med en exceptionell film! Se ”Mr. Dead & Mrs. Free” av det experimentella ungerska teaterkollektivet Squat Theatre. Filmen skildrar död, svek och lust i 1980-talets New York. Efter filmvisningen samtalar konstnärskollektivet coyote om Squat Theatres kollektiva och radikala arbetsmetoder.

Genom sitt egenartade myller av krigsscener, barnafödande, musikal- och dansnummer suddar den prisbelönta krigs-disco-musikalen ”Mr. Dead & Mrs. Free” (1982) ut gränsen mellan konst, vardagsliv och fiktion.

Filmen åskådliggör det radikala arbetssätt som teaterkollektivet Squat Theatre utforskade under sin tid i New York på 1970- och 80-talet. I filmen sammanblandas dokumentära bilder med musik och liveinspelad teater till en unik multimedial föreställning.

Efter filmvisningen samtalar konstnärskollektivet coyote om Squat Theatres radikala sätt att arbeta med att kontrastera en icke-repeterad verklighet mot en fantasifull fiktion. Hur kan det användas för att omformulera verkligheten och blicka mot en alternativ framtid?

Mr. Dead & Mrs. Free

83 minuter

Mr. Dead & Mrs. Free (1982) är en krigs-disco-musikal som skildrar död, svek och lust i 1980-talets New York. I en multimedial föreställning som kombinerar dokumentära bilder med musik och live-inspelad teater suddar Squat Theatre ut gränsen mellan verklighet och fiktion. Ett idiosynkratiskt gytter av krigsscener, barnafödande, musikal- och dansnummer som framförs både på scenen och på gatan utanför. Som teaterstycke vann Mr. Dead & Mrs. Free Obie Awards pris för “Bästa nya amerikanska pjäs” 1982.

Squat Theatre

Squat Theatre var ett teaterkollektiv som bildades i Budapest 1969. På grund av påtryckningar från ungerska myndigheter emigrerade kollektivet 1976, först till Paris, sedan till New York.

I en butikslokal med ett stort skyltfönster ut mot 256 West 23rd Street i New York arbetade, bodde och framträdde kollektivet mellan 1977-1985. Med rötter i den europeiska avantgardeteatern skapade Squat Theatre ett flertal experimentella pjäser som rörde sig i ett multimedialt gränsland mellan film, teater och performance – där verkligheten utanför butikslokalen ständigt var en del av fiktionen.

Squat Theatres kärnmedlemmar innefattade Peter Berg, Marianne Koller, Péter Halász, Anna Koós, Stephan Balint och Eva Buchmuller.

coyote

coyote är ett multidisciplinärt konstnärskollektiv som grundades i Stockholm 2017. coyotes kollektiva praktik är i ständig förändring och rör sig mellan ett curatoriellt och konstnärligt arbete.

Utöver ett flertal egenproducerade utställningar och projekt har coyote bland annat nyligen haft en soloutställning på NSFW/SVILOVA, Göteborg samt medverkat i grupputställningar på KØS – Museum for kunst i det offentlige rum, Køge, Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm och ISSUES gallery, Stockholm.