Stillbild ur filmen The Society of the Spectacle

Film och samtal

21.10 2023

Stockholm

Klimatet havererar, demokratin är på nedgång och glappet mellan de fattiga och rika bara ökar. Varför gör vi inte uppror? Välkommen till premiärvisningen av dokumentärfilmen ”The Society of the Spectacle”. I filmen utgår regissörerna Roxy Farhat och Göran Hugo Olsson från Guy Debords bok ”Skådespelssamhället”, för att fånga vår konsumtionspräglade samtid.

Med utgångspunkt i författaren och regissören Guy Debords profetiska bok ”Skådespelssamhället” (1967) tar regissörerna Roxy Farhat och Göran Hugo Olsson hjälp av bortglömda pärlor från Youtubes komposthög och populärkulturella referenser. Dokumentärfilmen ”The Society of the Spectacle” blottlägger en samtid där våra liv blivit till handelsvaror och konsumtion vår största religion.

Det självbekräftande skådespelarsamhället där människorna antingen tilldelas den passiva åskådarens eller den manipulerade konsumentens roll – är det inte precis där som vi befinner oss idag?

Roxy Farhat och Göran Hugo Olsson presenterar filmen. Efteråt finns det möjlighet för publiken att ställa frågor. Moderna Museets Lena Essling modererar.

Roxy Farhat och Göran Hugo Olsson, Roxy hållandes i hunden Pashmaloo
Göran Hugo Olsson, Roxy Farhat och Pashmaloo