En man sitter på golvet och lagar mat

C.W.Winter & Anders Edström, stillbild ur "The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)", 2020

The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)

Film & samtal

23.4 2022

Välkommen till en heldag med den extraordinära och 8 timmar långa filmen ”The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)” av regissörerna Anders Edström och C.W. Winter. Visningen introduceras av filmcuratorn Martin Grennberger och sker i samband med Kulturnatt Stockholm då museet håller öppet fram till midnatt.

Ibland dyker det upp filmer som fungerar annorlunda och som på ett säreget vis uppfinner ett eget sätt att vara på – som film, som tid, som tillstånd och som sinnlig erfarenhet. ”The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)”, av Anders Edström och C.W. Winter, måste räknas dit.

Med 27 veckors inspelning under flera perioder över 14 månaders tid i den lilla byn Shiotani, utanför Kyoto, är ”The Works and Days” en i flera avseenden unik upplevelse. Filmen har rönt stor uppmärksamhet och vunnit flera priser, bland annat på Berlins Filmfestival 2020, där filmen hade världspremiär.

Filmvisningen avslutas med ett samtal med regissörerna och filmcuratorn.

The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)

Under filmens 480 minuter får vi följa en lantbrukare i en japansk by med 47 invånare. Vi är med om säsongernas cykler och skiftningar, arbete och icke-arbete, fest och familjehistoria, sjukdom och sorg, på en plats där det vardagliga och häpnadsväckande möts på ett otvunget vis.

”The Works and Days” är också en skildring av en plats, dess topografi och landskap, dess sonora rikedom.

Läs mer om filmen här: The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)

Anders Edström

Anders Edström är fotograf och filmare, bosatt i Stockholm. Hans senaste fotobok är den 756-sidiga ”Shiotani”, tematiskt tätt sammanlänkad med ”The Works and Days”, då Edström fotograferat i byn Shiotani sedan 1992. Som fotograf har han jobbat för bland annat Purple och Martin Margiela. Han har haft utställningar i Paris vid National Museum of Modern Art och Centre Georges Pompidou, the Institute of Contemporary Art Boston, Fullersta Gård i Stockholm och Tokyo Metropolitan Museum of Photography. Tillsammans med C.W. Winter har han tidigare gjort filmerna ”One Plus One 2” (2003) och ”The Anchorage” (2009), som vann pris vid filmfestivalen i Locarno.

C.W. Winter

C.W. Winter är filmare och född i Newport Beach, USA. Han har studerat vid California Institute of the Arts och publicerat artiklar i bland annat Cinema Scope och Moving Image Source. 2020 la han fram sin doktorsavhandling i konstens teori och praktik (art practice and theory) vid University of Oxford. Han bor i Oxford. I samband med ”The Works and Days” släpptes även ”The Works and Days: The Black Sections” – ett ljudcollagealbum sprunget ur filmens produktionsmaterial med bland annat Mary Jane Leach, Folke Rabe, Éliane Radigue och Akio Suzuki.

Martin Grennberger

Martin Grennberger är skribent, filmcurator och medgrundare till tidskriften Walden. Han har curaterat filmvisningar vid bland annat EXiS (Experimental Film and Video Festival, Seoul), Light Industry (New York) och International Film Festival Message to Man (Sankt Petersburg). Bosatt i Stockholm.

Ett landskap