Två personer, en i rosa tröja och en i blå, är fotograferade från sidan i en collage-liknande stil

Filmklubben: This World is Not My Own

Film och samtal

6.10 2023

Se premiärvisningen av dokumentärfilmen ”This World is Not My Own” på Zita Folkets Bio. Filmen skildrar Nellie Mae Rowe, som sent i livet blev den konstnär hon alltid visste att hon var. Efter filmvisningen samtalar regissören Petter Ringbom och Moderna Museets Camilla Carlberg.

I samarbete med Folkets Bio visar Filmklubben dokumentärfilmen ”This World is Not My Own” som följer den amerikanska konstnären Nellie Mae Rowe och hennes liv i 1900-talets USA. Via henne speglas den amerikanska segregationen och rasismen, men också medborgarrättsrörelsen i 1900-talets Atlanta. I dokumentärfilmen intervjuas flera personer som kände Nellie Mae Rowe, släktingar och vänner. Konstnären själv finns också med i filmen i animerade sekvenser.

Kvällen börjar med mingel, och efter filmvisningen hålls ett samtal mellan filmens regissör Petter Ringbom och Moderna Museets Camilla Carlberg.

Nellie Mae Rowe

Nellie Mae Rowe (1900–1982) räknas till USAs främsta folkkonstnärer. Hon växte upp i en familj med tio syskon i en jordbrukarfamilj i Georgia. Som liten flicka älskade hon att måla men i den fattiga familjen krävdes det att alla arbetade på fälten för att bidra till försörjningen.

Vid 16 års ålder rymde hon hemifrån i frustration över att inte få välja sitt liv, gifte sig och tog arbete som hushållerska hos olika familjer, något hon senare kom att skildra i sin konst. Efter att ha blivit änka två gånger började hon att satsa på att utveckla sin konstnärliga begåvning.

Hennes hus och bakgård förvandlades till en första konstinstallation, fylld av målningar, teckningar och skulpturer skapade av avlagda ting som gamla tuggummin och uttjänade köksattiraljer.

Till sina målningar och teckningar använde hon starka färger och fyllde bildytan med mytologiska figurer, människor och djur. Verken berättar om hennes liv, hennes tro och det öde hon föddes till som dotter till en tidigare förslavad man i den amerikanska Södern.

De sista tio åren av Nellie Mae Rowes liv innebar ett stort genombrott. Tillsammans med sin goda vän och gallerist Judith Alexander kunde hon inviga en lång rad utställningar med sina konstverk.

Ett svartvitt foto av en person som tittar mot kameran, med blå och röd färg som omger den
This World is Not My Own Stillbild ur film
En docklik person vattnar ett träd med en flaska, i trädet sitter det flaskor istället för grenar