En filmperformace av Ken Jacobs: INTO THE DEPTHS OF THE EVEN GREATER DEPRESSION

Lördag 15 januari kl 14

I samarbete med Moderna Museet presenterar Xposeptember en filmperformance med den amerikanske experimentfilmaren Ken Jacobs.

Ken Jacobs performance bygger på en teknik där han använder en enkel analog anordning för att manipulera filmprojektorns ljus, och får stillbilder, med hjälp av betraktarens egen perception, att röra sig i ett stroboskopiskt flöde av bilder, ett slags optisk villa. Ken Jacobs tillför djup, inte bara i form av en eskalerad 3D effekt, men framför allt i läsningen av dessa bilder.

Hans verk utgör ett slags bildens eget arbete – i det stroboskopiska ljuset blir en annan bild än den ursprungligen avsedda synlig. Det är på flera plan plågsamma verk, bilden kränger och pulserar och tycks värka fram en ny betydelse. Ett socialt och politiskt sammanhang blir tydligt.

Ken Jacobs har varit en förgrundsgestalt inom den amerikanska experimentfilmen sedan 60-talet. Bland hans mer kända produktioner kan nämnas Blonde Cobra (1963) och Tom, Tom, The Piper’s Son (1969). Bland de senare produktionerna intar Star Spangled to Death (2004, USA), en nästan 7 timmar lång film baserad på arkivmaterial, en särställning. Hans båda filmer CAPITALISM: Slavery (2006) och CAPITALISM: Child Labor (2006) visas i utställningen Image at Work på Rumänska kulturinstitutet. Dessa båda verk bygger på en digital vidareutveckling av konstnärens berömda filmperformances.

Helena Holmberg

Ingår i filmprogrammet Image at Work

Image at Work är ett projekt initierat av Xposeptember och genomförs i samarbete med BAC, Iaspis, Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Moderna Museet och Rumänska kulturinstitutet.

Mer om programmet