En person (Laurie Anderson) står lutad mot en stor filmkamera

Laurie Anderson, Regisserar inspelningen av "Home of the Brave", 1985 © Laurie Anderson Photo: Les Fincher

Finissage: Laurie Anderson

Filmvisning

2.9 2023

Se den svenska premiären av en helt ny, digitalt restaurerad version av Laurie Andersons konsertfilm ”Home of the Brave” från 1986. Välkommen till en unik visning av den hyllade konsertfilmen, under utställningens sista helg. Laurie Anderson själv ger en introduktion via videolänk.

1986 visade konstnären Laurie Anderson världen att hon förstod vart det västerländska samhället var på väg, och bestämde sig för att varna oss genom den spektakulära konsertfilmen ”Home of the Brave”.

Filmen tar upp en frågeställning som vi fortfarande brottas med: Relationen mellan människa och teknologi förbättrar själva kommunikationen människor emellan – men förbättras även den mänskliga, känslomässiga nivån i kommunikationen?

I samband med utställningen ”Looking Into a Mirror Sideways” finalhelg visas Andersons konsertfilm nu i en digitalt restaurerad upplaga på museets stora duk, med introduktion av konstnären i ett videosamtal.

Från Home of the Brave, konsertfilm av Laurie Anderson
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Home of the Brave, 1986 © Laurie Anderson

Home of the Brave

”Home of the Brave” är inte en traditionell narrativ film, utan ett experimentellt stycke som suddar ut gränserna mellan musik, talade ord, performancekonst och visuellt berättande.

Filmen är känd för sin innovativa användning av teknologi och multimedia för att skapa en unik och uppslukande filmupplevelse, och är till stor del baserad på Andersons albumturné för ”Mister Heartbreak” (1984), kompletterad med tidigare, ofta omarbetade kompositioner. Filmen är också full av speciella cameos, bland annat av kultförfattaren William S. Burroughs.

Sammantaget framstår ”Home of the Brave” som ett banbrytande verk av multimediakonst som tänjer på gränserna för traditionell filmskapande och ger en fängslande och tankeväckande upplevelse för sin publik. Filmen är en syntes av Andersons multikonstnärliga talang som spänner över musik, bildkonst och performance.