Rashid Johnson, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet

Film och bokrelease med Rashid Johnson

14.6 2024

Se Rashid Johnsons nya film ”Sanguine” (2024). Efter filmvisningen hålls bokrelease och signering med konstnären för den nya boken ”On the Blue Stage: A Conversation Between Rashid Johnson and Hendrik Folkerts”.

Rashid Johnsons film ”Sanguine” (2024, 6 min) bygger på hans tidigare film ”Black and Blue” från 2021. ”Sanguine” är baserad på färgen blodröd som blev viktig för Johnson när han förhandlade sitt förhållande till en högre makt. Han låg på stranden och slöt ögonen; det röda han såg när han blundade skulle bli hans ställföreträdare för ”gud”.

I ”Sanguine” utgör det gudomliga och själen i allt en stark underton. Naturen är starkt närvarande: havet, blommor, träd, hettan från solen och den livfulla röda färgen känns. Färgen väcker också föreställningen om familj. Personerna i filmen är Johnson själv, hans son Julius och hans far Jimmie. Genom dessa generationer låter Johnson oss se över tid, känna tiden och livets cykel.

Se filmen och lyssna på curator Hendrik Folkerts introduktion. I samband med filmvisningen släpps och signeras också den nya boken ”On the Blue Stage: A Conversation Between Rashid Johnson and Hendrik Folkerts”, som finns att ta del av kostnadsfritt i utställningen ”Sju rum och en trädgård: Rashid Johnson och Moderna Museets samling”.