Rashid Johnson och Moderna Museets samling

30.9 2023 – 22.9 2024

Samlingen

I utställningen ”Sju rum och en trädgård: Rashid Johnson och Moderna Museets samling” samtalar, krockar och konspirerar verk av den amerikanska konstnären och filmskaparen Rashid Johnson med Moderna Museets samling. I vart och ett av utställningsrummen – och i trädgården – iscensätts ett möte som utgår ifrån de personliga, politiska och konsthistoriska relationer som vecklar ut sig i Johnsons konstnärskap.

Köp biljett

Vuxen: 150 kr
Pensionär/student: 120 kr
Årskort: 375 kr

Fri entré för alla under 19 år och Klubb Moderna

Fri entré på fredagar kl 18–20

Utställningsguide

Lyssna på Rashid Johnsons spellista med musik som följer dig genom trädgården och utställningens sju rum.

Sju rum och en trädgård: Audioguide

Läs om några av de verk ur museets samling som presenteras i utställningen.

Sju rum och en trädgård: Texter

Se ett samtal mellan Rashid Johnson och curator Hendrik Folkerts.

Sju rum och en trädgård: Video

Guidade visningar

Följ med på en guidad visning av ”Sju rum och en trädgård: Rashid Johnson och Moderna Museets samling”.

Visningen tar ca 45 minuter. Entrébiljett till museet krävs.

Tider och datum: Kalendern

Tanke genom handling

Ta del av en konversation mellan Rashid Johnson och kulturkritikern Kevin Quashie.

”Tanke genom handling: Ett samtal mellan Rashid Johnson och Kevin Quashie” (pdf)

Michelangelo Miccolis & nick von kleist

Möt curatorn och performancekonstnären Michelangelo Miccolis och konstnären och performanceproducenten nick von kleist i ett samtal med curator Hendrik Folkerts. Hör om deras projekt ”shitfictions”, hur det fokuserar på seende och vad vi väljer att komma ihåg och arkivera.

”shitfictions” ingår i filmprogrammet till ”Sju rum och en trädgård” från den 12 mars till 7 april.

Fredag 15 mars 2024

Kl 18.30–19.30

I utställningen, plan 4

Fri entré. Begränsat antal platser

Från vänster: nick von kleist. Courtesy of nvk. Michelangelo Miccolis på Karmaklubb #27, Kulturhuset, Oslo, 26 Oktober, 2019. Foto: Julie Hrnčířová

Black and Blue

Under våren gästas utställningen av musiker från olika genrer för att fritt interagera med ett av utställningsrummen.

Fredag 12 april spelar basisten Rubem Farias i utställningen.

Läs mer: Black and Blue

För konstnären Rashid Johnson är abstraktion en livskälla. I målningssviterna ”Bruise” och ”God” är det abstrakta ett uttryck för en andlig eller mental resa. I den monumentala installationen “Home” (2023), som Johnson gjort för utställningen, gestaltas former för svart kultur- och idéhistoria i skulpturer av sheasmör, böcker och växter. Hans film “Black and Blue” (2021) är ett abstrakt självporträtt genom dagliga, intima handlingar som tillsammans beskriver ett liv.

I både verken och interventionerna i ”Sju rum och en trädgård” utforskar Johnson den abstrakta gesten som ett konsthistoriskt arv, en politisk nödvändighet eller ett personligt tilltal.

Vi bjuder in publiken att möta Rashid Johnson genom andra konstnärskap: Soufiane Ababri, Etel Adnan, Karel Appel, Louis Armstrong, Kevin Beasley, Lee Bontecou, Snežana Vučetić Bohm, Louise Bourgeois, Tony Cokes, Lena Cronqvist, Jean Dubuffet, Cecilia Edefalk, Esra Ersen, Elliott Erwitt, Marcel Duchamp, Max Ernst, Jean Fautrier, Samuel Fosso, Sam Francis, Ellen Gallagher, Herbert Gentry, Felix Gonzalez-Torres, Marcia Hafif, David Hammons, Every Ocean Hughes, Toshimitsu Imaï, Asger Jorn, Tadeusz Kantor, On Kawara, Willem de Kooning, Sol LeWitt, Klara Lidén, Lee Lozano, Henri Matisse, Ernest Mancoba, Santiago Mostyn, Barnett Newman, Maia Cruz Palileo, Niki de Saint Phalle, Jackson Pollock, Robert Rauschenberg, Melissa Shook, Cauleen Smith, Sun-Ra, Salman Toor, Cy Twombly, Ruben Valentim, Stanley Whitney, Charles Atlas, Robert Breer och Andy Warhol.

Se hela samtalet mellan Rashid Johnson och curator Hendrik Folkerts på Utställningsguiden

Rashid Johnson, Black and Blue, 2021 Stillbild ur film © Rashid Johnson
Blåmärkesmålning “Dexterity” hängd på en vit vägg
Rashid Johnson, Blåmärkesmålning “Dexterity”, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet © Rashid Johnson