Akvarell, blyerts och metallfärg på papper

Hilma af Klint, Ett arbete över ett sädesslag, Hafvrekornet, 1920 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk.

Hilma af Klints kosmos av växter

Föreläsning med Briony Fer

9.12 2022

Lär dig mer om Hilma af Klint, hennes konstnärskap och kosmologiska världsbild! Hör Briony Fer, professor i konsthistoria vid University College London, berätta om Hilma af Klints visuella lexikon, studier av växter och utforskande av livsformernas osynliga förbindelser.

Briony Fer är professor i konsthistoria vid University College London och co-curator för utställningen ”Forms of Life: Hilma af Klint and Mondrian”, som öppnar på Tate Modern i London under våren. Hon har i flera sammanhang skrivit om Hilma af Klints verk, bland annat för utställningen ”Hilma af Klint: Paintings for the Future” på Guggenheim i New York 2018.

Den 9 december kommer Briony Fer till museet för en föreläsning om Hilma af Klints konstnärskap och studier av växtlivet utifrån ett ekologiskt perspektiv. Hon kommer bland annat berätta om hur af Klint uppfattade sambanden mellan mikro- och makrokosmos. Samt om hur af Klint skapade ett slags visuellt lexikon för att beskriva och utforska de osynliga och oändliga förbindelser som finns mellan alla livsformer.

Om Briony Fer

Briony Fer är författare, curator och professor i konsthistoria vid University College London. Utöver en stor monografi om abstraktion, ”On Abstract Art” (1998), har hon bland annat gett ut böckerna ”The Infinite Line” (2004) och ”Eva Hesse: Studiowork” (2009).

Fer har även skrivit ett flertal essäer om moderna och samtida konstnärer, däribland Louise Bourgeois, Roni Horn, David Batchelor, Gabriel Orozco och Ed Ruscha samt outsiderkonstnären James Castle.

I april 2023 öppnar utställningen ”Forms of Life: Hilma af Klint and Mondrian” på Tate Modern i London. Den kommer därefter turnera till Kunstmuseum Den Haag.

Akvarell, blyerts och metallfärg på papper
Hilma af Klint, Ett arbete över ett sädesslag, Hvetekorne, 1920 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk.