Former i gult, grönt, rött, orange och vitt mot lila bakgrund

Hilma af Klint, De tio största, nr 7, Mannaåldern, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet

Hilma af Klint

De tio största

22.9 2022 – 8.1 2023

Möt Hilma af Klint när hennes ”De tio största” åter visas på museet under hösten och vintern 2022. Målningarna presenteras tillsammans med ett urval akvareller och en serie handkolorerade fotografier av ”De tio största” som aldrig tidigare visats i sin helhet.
Besökare i utställningen Hilma af Klint - de tio största
Installationsvy från Hilma af Klint – De tio största, 2022 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Åsa Lundén / Moderna Museet

Hösten 1907 påbörjar konstnären Hilma af Klint (1862-1944) den första målningen i serien ”De tio största”. Arbetet med de tio målningarna pågår under 40 dagar och resultatet hör till de mest storslagna i hela konstnärskapet. Serien ingår i ”Målningarna till templet”, det omfattande uppdrag hon antagit två år tidigare och som förmedlats till henne genom andeväsen. Att försöka förstå och ge form åt denna icke-synliga verklighet kom att sysselsätta Hilma af Klint under resten av hennes liv.

Hilma af Klint sökte under sin livstid efter rätt sammanhang för sina målningar och visade dem endast för ett begränsat antal personer i väntan på att omvärlden skulle vara redo att ta emot dem. Idag, drygt hundra år senare, hyllas hennes konstnärskap världen över.

Evolution och andliga sfärer

De tio störstas väldiga format skiljer dem från Hilma af Klints övriga verk. I de gigantiska formaten (3,28×2,40 meter) skildras här människans fyra åldrar: Barnaåldern, Ynglingaåldern, Mannaåldern och Ålderdomen.

Ett centralt tema i ”De tio största”, liksom i konstnärskapet, är evolutionen. Men snarare än den fysiska utvecklingen från en existensform till en annan, fokuserar Hilma af Klint på utvecklingen i den andliga sfären.

Intresset för andlighet och teosofi delade hon med många andra samtida.

Samarbete med Stiftelsen Hilma af Klints Verk

Moderna Museet har sedan många år ett nära samarbete med Stiftelsen Hilma af Klints Verk.

Det är tack vare detta samarbete som museets besökare nu ges en unik möjlighet att återse Hilma af Klints verk i Stockholm, för första gången sedan 2013.

I utställningen under hösten och vintern visas Hilma af Klints ”De tio största” tillsammans med ett urval akvareller och en serie handkolorerade fotografier av ”De tio största”, som aldrig tidigare visats i sin helhet.

Fyrkanter i rött, blått och gult mot ljusrosa bakgrund
Hilma af Klint, De tio största, nr 10, Ålderdomen, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet

Soffvisning

Följ med när Matilda Olof-Ors, curator, visar och berättar om utställningen. Soffvisningen är en inspelning från vår livesändning på Facebook den 6 oktober 2022.

Tempera på papper uppfodrad på duk
Hilma af Klint, De tio största, nr 1, Barnaåldern, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Photo: Albin Dahlström / Moderna Museet
Cirklar i orange, blått, cerise mot blå bakgrund
Hilma af Klint, De tio största, nr 2, Barnaåldern, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet