Every Ocean Hughes, Hjälp de döda, 2019 © Every Ocean Hughes. Foto: Frank Sperling

Hjälp de döda

av Every Ocean Hughes

18.3 2022 – 20.3 2022

Stockholm

Inför döden är vi alla lika, men själva dödsprocessen ser olika ut. Vad är ”queer död”? Välkommen till Eric Ericsonhallen, den före detta kyrkan på Skeppsholmen intill Moderna Museet, och upplev performancen ”Hjälp de döda” av Every Ocean Hughes.

Konstnären Every Ocean Hughes är utbildad dödsdoula och har tränat sig i att ta hand om döda kroppar och erbjuda döende hjälp och guidning i övergången vid livets slutskede. Hennes performance ”Hjälp de döda” är inspirerat av en serie workshops för dödsdoulor som hon deltagit i.

Performancen tematiserar frågor om självbestämmande, ansvar och fantasin om kontinuitet. Konstnären lyfter frågor om döden från en queer synvinkel. ”Hjälp de döda” handlar om ömsesidig hjälp och de sociala aspekterna av att leva och dö på Jorden i den tid vi befinner oss i just nu.

Föreställningen, som är både konsert och teater, utspelas vid fem tillfällen. De medverkande är Colin Self, konstnär, kompositör och koreograf och Geo Wyeth, konstnär och pedagog.

Every Ocean Hughes, Help the Dead, 2019 Foto: Frank Sperling © Every Ocean Hughes

Every Ocean Hughes

Every Ocean Hughes är tvärdisciplinär konstnär och skribent. Hennes konstnärskap omfattar fotografi, skulptur, installation, performance, film, text och publicering, och tar sig uttryck i en kontinuerlig undersökning av performativitet och de rum som rymmer queert liv, och på senare tid: queer död. Samarbeten är centralt i hennes konst, till exempel det långvariga samarbetet med tidskriften LTTR, men även genom poesi, kläddesign och curatorsprojekt.
Hughes senaste separatutställningar är bland andra Levande tid på Moderna Museet (Stockholm, 2022), One Big Bag på Studio Voltaire (London, 2022), Kunsthalle Lissabon (Lissabon, 2017), Secession (Wien, 2015) och PARTICIPANT INC (New York, 2015). Nya beställningsverk av Hughes har visats på till exempel Tate Modern (London, 2012, 2017), Stedelijk Museum (Amsterdam, 2014), Portland Institute of Contemporary Art (Portland, 2014), och The Kitchen (New York 2010).

Hon har även deltagit i ett flertal grupputställningar och festivaler, däribland Berlinale (2022), Witch Hunt på Hammer Museum och ICA LA (Los Angeles, 2021), 11:e Gwangjubiennalen (2016), Sydneybiennalen (2014), Museum of Modern Art (New York, 2014), Future Generation Art Prize på 55:e Venedigbiennalen (2013), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, 2010), och Whitneybiennalen (New York, 2010). Hughes var gästforskare på Radcliffe Institute for Advanced Study på Harvard University 2019-2020. Hon är för närvarande Sachs Visiting Professor på University of Pennsylvania.

Every Ocean Hughes bor och arbetar i Sverige och USA. Hon hette tidigare Emily Roysdon.

Colin Self

Colin Self (f 1987, Oregon, USA) komponerar musik, performanceverk och miljöer som är sinnesvidgande, utmanar binära identiteter och tänjer på gränserna för perception och kommunikation. Hen samarbetar gränsöverskridande med olika grupper och använder immateriella och materiella verktyg – inklusive röster, kroppar och datorer – för att samverka med och återuppfinna världar. Self samarbetar ofta med andra konstnärer, bland annat Holly Herndon, Planningtorock, Martine Syms och Geo Wyeth. Bland de senaste beställningsverken märks The World to Come, en komposition för Berlins radiokör och radiosymfoniker från 2020, samt Tip the Ivy, en opera med premiär i Graz i februari 2022. Self bor för närvarande i Berlin.

Geo Wyeth

Geo Wyeth (f 1984, New York, USA) är verksam inom musik, performance, narrativ skulptur, ljud och pedagogik. Senaste albumet ATM FM (2020) släpptes på Muck Studies Dept, en konstellation av ett narrativt ramverk och en imaginär stadsaktör som undersöker bottnarna i låglänta vattenområden, ”på jakt efter stjärnor i det som stinker” – ett slags reparationstaktik med ursprung i svart feministisk radikal tradition. Separatutställningar och soloframträdanden med Muck Studies Dept på senare tid: The Western Front (Vancouver, 2022), och Vleeshal (Nederländerna, 2021). Kommande samarbete med Nao Bustamante på The Armory (NYC, 2022). Geo har komponerat originalsoundtrack till narrativa kortfilmer av filmmakaren och aktivisten Tourmaline, till exempel Happy Birthday Marsha! (2018), Atlantic is a Sea of Bones (2017), Salacia (2019) och The Personal Things (2016), samt till verk av många andra filmskapare.