Every Ocean Hughes
Levande tid
1.3 2022 – 17.4 2022
Stockholm
Det är här vi börjar ”by-by-bygga ett rum och gemenskaper som prioriterar rörelse och utkanter”. ”Levande tid” består av flera delar och äger rum på Moderna Museet, MDT och Eric Ericsonhallen. I utställningen iscensätter Hughes sitt banbrytande konstnärskap genom performance, skulptur, installation och video – i olika kapitel och med vissa omtagningar. Det är en utställning som navigerar genom queert liv och queer död med en vokabulär som inbegriper rörelse och överträdelse, omsorg och samhörighet, hyllning och överlevnad.
Många av Hughes’ tidiga verk – till exempel performanceverket ”En gaybar som kallas Överallt (med kostymer och utan förberedelse)” (2011/2022) och den poetiska essän ”Oräknad” (2013-2017/2022) – handlar om det som är ”osett i tiden”, om att lyfta fram det som marginaliserats. I ”Levande tid” återvänder Hughes till båda dessa verk och reflekterar kring de rum där queera liv tar plats i en ny politisk era.
Efter att ha utbildat sig till dödsdoula – en ledsagare i övergången från liv till död – har Hughes i sina senaste verk utvecklat idén om ”queer död”. I performanceverket ”Hjälp de döda” (2019) och filmen ”En enda stor väska” (2021) undersöker Hughes, inom ramen för dödens sociala och materiella verklighet, tankar om självbestämmande, överlevnad, ansvar, olika typer av släktskap samt estetik vid livets slutskede.
Curator: Hendrik Folkerts (intendent, internationell konst) i samarbete med Catrin Lundqvist (intendent förmedling).
VERK I UTSTÄLLNINGEN:
EN ENDA STOR VÄSKA (2021)
Video, 40 minuter
Datum
1 mars – 17 april 2022
Plats
Moderna Museet
”En enda stor väska” är en 40 minuter lång video. Manuset bygger på workshops, forskning och intervjuer som Every Ocean Hughes gjort med ett antal dödsdoulor med olika kulturella bakgrunder. I videon använder huvudpersonen ett ”mobilt lik-kit ”, en väska med vardagsföremål som dödsdoulor använder när de tar hand om de nyligen avlidna. Föremålen används både som filmens visuella struktur och för att föra berättelsen framåt.
Med torr saklighet och intensivt kroppsliga uttryck för huvudpersonen betraktaren till likvårdens okända värld. Det är praktiskt, politiskt och andligt. Videoformatet skapar en spänning mellan döden som tema och den starka livslusten i själva framförandet.
ORÄKNAD (2013-2017/2022)
Text, skulptur & ljudinstallation
Datum
1 mars – 17 april 2022
Plats
Moderna Museet
Hughes essä i 23 delar kännetecknas av ett språk som kretsar kring rörelse och gränsöverskridande och som föreslår ett varande ”bortom viljan att mäta”. Projektet är gestaltat som en installation med text och skulptur i Moderna Museets foajé och som en flerkanalig ljudinstallation på olika platser i museet.
EN GAYBAR SOM KALLAS ÖVERALLT (MED KOSTYMER OCH UTAN FÖRBEREDELSE) (2011/2022)
Performance
Datum
4 mars 2022
Plats
MDT
”En gaybar som kallas Överallt” är ett performance-samarbete som tog avstamp i tanken om att filosofen och författaren Susan Sontags hela liv och verk utspelade sig på en gaybar. Hon lämnade aldrig bordet. Folk kom och gick, liksom stilar, årtionden, regimer och teorier.
Tio år efter den första iscensättningen på The Kitchen i New York ”omplaceras” gaybaren till MDT i Stockholm. I samarbete med MDT.
Performance ”En gaybar som kallas Överallt”
HJÄLP DE DÖDA (2019/2022)
Performance
Datum
18 mars – 20 mars 2022
Plats
Eric Ericsonhallen
I performancen ”Hjälp de döda” tematiserar Hughes frågor om självbestämmande och ansvar och fantasin om kontinuitet. Verket framförs av musikerna Colin Self och Geo Wyeth och är både konsert och teater, inspirerat av en serie workshops för dödsdoulor som Hughes deltagit i och där hon lärt sig att ta hand om döda kroppar och utföra hembegravningar.