Konsten att dölja sitt ansikte…

Museum Museum: performance

15.11 2016

Går det att med smink undkomma digital igenkänning? Konsten att dölja sitt ansikte från övervakningssamhällets algoritmer är en workshop och performance med Sonia Sagan som handlar om konsten att inte bli automatiskt identifierad genom övervakningskameror och på internet.

”Om du använder snapchat eller laddar upp bilder på facebook, kommer du, dina vänner och familj bli automatiskt kartlagda av ansiktsigenkänningsalgoritmer. Ditt ansiktes geometri lagras. Dina ansiktsdrag kan komma att säljas. Vår framtid kan bli totalitär. Hur obehagligt?

Varje år ökar antalet tillstånd för övervakning på allmän plats, och allt talar för att med förfinad teknologi kommer biometriska data ersätta kredkort och ID-handlingar inom en snar framtid. Vem vet, kanske går vi nu emot en framtid där dina ansiktsdrag kan spåras för att gripa en familj som råkar vara papperslösa migranter? Kanske en framtid där du, om du får chansen, inte vågar skydda dem av rädsla för att med enkelhet bli spårad och straffad?

I en värld där dina ansiktsdrag är en handelsvara blir synvillan ovärderlig. Vi lär ut och vidareutvecklar tekniker för att smälta in i det offentliga rummet, fast med bibehållen integritet. Med museet som träningsbana ger vi dig verktyg för att återupptäcka ditt privatliv – inom synhåll men utom räckhåll.

Lämna ditt pokerface hemma, låt spelet börja.

XOXO
Sagan”