En person slår med en trästav på en så kallad "Singing bowl" - klangskål

Singing bowl, 2022 Foto: Tobias Fischer / Moderna Museet

Visningar med meditation: Jeppe Hein

Res genom chakrasystemet

2.6 2022 – 25.8 2022

Delta i visningar med meditation av sommarens stora utställning ”Jeppe Hein: Vem är du egentligen?”. Tillsammans utforskar vi konstnären Jeppe Heins sätt att bjuda in till möten med såväl varandra som oss själva.

Följ med på en resa genom chakrasystemet och dess färger. Med alla våra sinnen närvarande blir både konsten i utställningen och den efterföljande meditationen en ingång till kontemplation och reflekterande samtal.

Med utgångspunkt i andningen och lägger vi märke till vad som händer i kroppen när vi vänder uppmärksamheten inåt och fokuserar på våra chakran.

Visning med meditation leds av Jessica Eldenstjärna, konstpedagog på Moderna Museet, uttryckande konstterapeut och konstnär.

Min konstnärliga praktik handlar om människor, fysiska möten, dialog och socialt samspel. Ni betraktare är en oumbärlig del av min konst, och de flesta av mina installationer kan bara upplevas om ni är där – Jeppe Hein

Jeppe Hein

Konstnären Jeppe Hein (f. 1974) har under de senaste tjugo åren skapat ett stort antal permanenta verk och utställningar över hela världen.

Under sommaren 2022 pågår utställningen ”Jeppe Hein: Vem är du egentligen?” runt om i hela museet och även utomhus.

Med frågan ”Vem är du egentligen?” vill Jeppe Hein att museets besökare ska våga interagera och upprätta kontakt med de situationer han iscensätter.

Läs mer om utställningen: ”Jeppe Hein: Vem är du egentligen?”

Konstnären Jeppe Hein sitter på ett skrivbord, på golvet ligger papper utspridda
Porträtt av Jeppe Hein, 2022 Foto: Jan Strempel
Barn och vuxna leker i Jeppe Heins fontän
Jeppe Hein, Circular Appearing Rooms, 2018 KÖNIG GALERIE, Berlin, 303 GALLERY, New York, och Galleri Nicolai Wallner, Köpenhamn. Photo:Sera Z. Kurc © Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland GmbH