Studion 2009
Looking for Love
5 februari–23 april 2009
Årets första programpunkt i Studion görs tillsammans med Vidvinkel – ett nätverk som främst arbetar med fotografi och rörlig bild. I Studion presenterar de fotografi, film, tidskriftsproduktion, musik och en Internetperformance.
Looking for Love kan vara ett sökande, famlande, en strid eller jakt. Det kan handla om kravet på partner, rätt partner, eller om acceptens och substans. Det kan också handla om drömmar, musik och fina bilder.
Vidvinkel har uppmuntrat alla medverkande att tolka titeln Looking for Love fritt och berätta om något som ligger dem nära. Med detta projekt vill Vidvinkel skapa något personligt, öppet och ärligt.
Studion: Looking for Love är en undersökning som kommer att förändras under projektet. Video och bildspel av medlemmar ur Vidvinkels nätverk visas och aktörerna kommer att presenteras på Moderna Museets hemsida.
Looking for Love startar den 5:e februari i Studion. Vidvinkel kommer även att byta ut och förnya arbeten i halvtid. Den 23 april avslutas projektet med en händelserik tillställning. När Looking for Love flyttar från Studion kommer projektet att leva vidare och ställas ut i olika former, på olika platser, tills vi letat färdigt.
Medverkande:
Madeleine Atterhem, Catti Brandelius, Casia Bromberg, Debora Elgeholm, Ola Elmquist, Malin Erixon, Melina Grundel, Karl Grön, Nadja Hallström, Ronnit Hasson, Niclas Holmström, Rikkard Häggbom, Kristina Junzell, Fredrik Kjellström, Sima Korenivski, Samuel Lind, Inka Lindergård, Nanna Lysholt Hansen, Jenny Kristina Nilsson, Johan Nilsson, Robert Olofsson, Anna Olsson, Jan Pilgaard, Oscar Poulsen, Sofia Runarsdotter, Venus Sabetkar, Andreas Sandberg, Marguerite Seger, Sara Shahbazi, Simon Skuteli, Max Strandlund, Erika Svensson, Holger Thorsin, Igor Zimmermann
Storyboard – en film av Malin Elgán
10–20 december 2009
Premiär/vernissage med bar och mingel torsdagen den 10 december kl 18-20.
Filmen visas mellan 10-20 december varje hel timme från kl 11, under museets ordinarie öppettider. (Spellängd ca 35 min)
Storyboard är en film av koreografen Malin Elgán som tillsammans med dansaren Tove Salmgren, redigerat filmmaterial från förarbetet med sin senaste dansföreställning Formen sa: gör (2007). Storyboard följer det koreografiska konceptet från Formen sa: gör och består av klipp från vitt skilda spelfilmer och dokumentärer vilka fungerade som förlagor för dansarna (Tove Salmgren och Henrik Vikman) och deras rörelser i föreställningen. Storyboard är en film som kringgår idén om inspelningstillfället som filmprocessens faktiska utgångsläge vilket gör tanken om originalitet oväsentlig.
Malin Elgán är dramaturg och koreograf. Hennes senaste dansföreställning Formen sa: gör presenterades på Moderna Dansteatern, Moderna Museet, Atalante och Göteborgs konsthall 2007 och under 2008 deltog hon med verket Koreografi 27/3-24/8 i utställningen Undersöka form på Nationalmuseum. Sedan hon debuterade 2003 på Moderna Dansteatern har hennes produktioner bland annat också visats på Dansens Hus och Kulturhuset.
Foto: Jonas Lind
Medverkande Storyboard
Regi: Malin Elgán
Redigering: Malin Elgán och Tove Salmgren
Redigeringskonsultation: Örjan Markusson
Ljud: Daniel Söderberg
Press- och marknadsansvar: Tove Dahlblom
Assistans: Jennie Lindström
Dokumentation och medverkande i Formen sa: gör
Koreografi: Malin Elgán
Dans: Tove Salmgren och Henrik Vikman
Kostym: Bella Rune
Ljud: Daniel Söderberg
Ljus: Tobias Hagström-Ståhl
Foto: Jonas Lind
Ansvarig intendent: Ulf Eriksson
Med stöd av Statens kulturråd, Framtidens Kultur och Konstnärsnämnden.
Olav Westphalen – Cock and Awe
Desert Dreams – Cock and Awe är ett mångbottnat konceptuellt projekt. På samma gång en essä om konst och politik vid tiden för en spektakulär geopolitisk konflikt, som en fantasifull, pornografisk saga från det tidiga skedet av Irak-kriget.
Datum: Tisdag 28 april 2009
Tid: kl 19
Plats: Studion
Bar öppnar kl 18. Fritt inträde. Ingång från sjösidan.
Westphalens performance består av två delar: först en diabildsvisning med funna bilder från Abu Ghraib-fängelset, strippshower i fält och pornografiska nätsidor med militärt tema, ackompanjerat av ett musikstycke skrivet av Jonas Knudson. Därefter följer en uppläsning av ett filmmanus författat av konstnären, där stereotypa bilder från ett ideologiskt färgat nyhetsflöde blandas med lekfulla och idealistiska scenarier med inslag av vad som möjligen skulle kunna beskrivas som gladporr. Resultatet är komiskt, stundtals chockerande och eventuellt även sexuellt upphetsande. Det placerar sig medvetet utanför förutsägbar retorik om politisk kritik eller traditionell satir.
Olav Westphalen är född i Tyskland och bor och arbetar i Stockholm och New York. Han har haft separatutställningar i New York, Stockholm, Frankfurt, Paris och Berlin och är representerad i Moderna Museets samling med nyförvärvet Leaning Snowman #1. Han deltog i Whitney-biennalen 2004. Westphalen är professor i performativ konst på Kungliga Konsthögskolan.
Manus och bilder: Olav Westphalen
Originalmusik: Jonas Knudson
Längd: 45 min
Studion: Geist, Glänta, OEI, Ord & Bild, Paletten, Site
10 september–30 oktober 2009
I samarbete med Kulturchock och ovanstående kulturtidskrifter
Höstens första programpunkt i Studion sträcker sig över två månader och förvandlar Studion till en plats för diskussioner och händelser som lyfter fram Sveriges kulturtidskrifter som en betydande infrastruktur för samtidskonsten – rum eller noder där kritiska, litterära och konstnärliga praktiker kan mötas.
Under fyra helkvällar kommer sex kulturtidskrifter – Geist, Glänta, OEI, Ord & Bild, Paletten och Site – besätta Studion för att på olika sätt problematisera och artikulera aspekter av det redaktionella arbetet som de för tillfället finner särskilt angelägna.
Under perioden för kulturtidskriftstemat kommer Studion att vara öppen för läsning av de medverkande tidskrifternas publikationer och annat material.
Critical Run
Torsdagen den 10 september kl 17, Rosenbadsparken
Projektet tar sin startpunkt bortom Moderna Museets domäner. Redan klockan 17 värmer den franske konstnären Thierry Geoffroy eller Le Colonel upp de involverade tidskrifternas redaktörer och andra frivilliga med en Critical Run. Under rubriken ”Are critics critical?” bjuds det in till en joggingdebatt som avlöper från Fredsgatan utanför Regeringskansliet till Moderna Museet. Väl i Studion väntar en helkväll med debatt om konstkritik anordnad av Paletten. Ingen föranmälan eller speciella förkunskaper krävs men bekväma skor rekommenderas. Temat för paneldiskussionen i Studion: ”Är den litterära konstkritiken ett fornminne?” med utgångspunkt i Palettens nu aktuella nummer om konstkritik
Kl 18.30 – 20.00 Studion
Är den litterära konstkritiken ett fornminne? En paneldebatt organiserad av Paletten
I panelen:
Eva Ström, poet och konstkritiker
Carl-Johan Malmberg, essäist och konstkritiker
Marie Lundquist, poet och fotoskribent
Christian Chambert, ordförande i Svenska Konstkritikersamfundet
Moderator:
Sophie Allgårdh, chefredaktör för Paletten och konstkritiker i Svenska Dagbladet
Seminariets rubrik är hämtad från Ingela Linds recension i Dagens Nyheter den 25 juli av Palettens senaste nummer om konstkritik, 2/2009. Hon skriver att ”Förhandsreportage och krönikor vinner terräng, medan kritiken tvingas bli instrumentell och därmed mallad och tråkig. Och den osäkrare, ibland mer litterära och mindre klatschiga analysen är i dag nästan ett fornminne.”
I Palettens konstkritiknummer lyfts den litterära kritiken fram som en möjlig väg till förnyelse. Redan Oscar Wilde såg kritiken som framtidens konst. Kritiken är konst som görs av konst. Marta Schwendener ser i numret med hänvisning till Rosalind Krauss att vi är på väg in en ny situation där skrivandet luckrar upp gränserna mellan litteratur och kritik. I Sverige finns författare som med språkets hjälp känsligt lyfter fram osedda aspekter på ett konstnärskap: Erik Blomberg, Gunnar Ekelöf och Ulf Linde. Idag berikar författare som Camilla Hammarström, Agneta Klingspor, Marie Lundquist, Eva Runefelt och Eva Ström konstkritiken med nya perspektiv.
Paletten är Sveriges äldsta nu levande konsttidskrift med en obruten utgivning sedan 1940. Nästa år firar tidskriften 70 år, vilket kommer att uppmärksammas med ett jubileumsnummer. Paletten har genom åren tillämpat ett dynamiskt konstbegrepp och intresserat sig för korskopplingar mellan olika fält. Konsthantverk, design, mode, koreografi och ljudkonst har tagits upp i uppmärksammade temanummer som utformats av gästredaktörer. I tidskriften görs ofta plats för specialproducerade konstprojekt där konstnärer fritt disponerar ett antal sidor eller gör en bilaga. Paletten vänder sig till alla som är intresserade av konst och som söker en fördjupning av det kritiska samtalet om konst.
Geist på scen. Ide och design:
Drottningen av Saba (Eller Utterström)
Terapisession med Geist
Onsdag 23 september kl 18
Geist intar scenen i ett offentliggörande av den terapi som tidningen genomgår. Distinktionen mellan redaktionens interna samtal och vad som presenteras för en publik – i tidskriften och på scen – kommer att iscensättas med hjälp av en terapeut. Kanske finns det ett samband mellan redaktionens inre konflikter och dess kluvna yttre, en klyvning som beskriver förhållandet att samtidigt vara såväl en konstnärlig praktik som en publicistisk praktik? Geist publicerades för första gången våren 2002. Geist använder tidskriftsmediet som formen för konstnärliga uttryck och rör sig mellan konst och essäistik genom iscensättningar och variationer av teman och gestalter. Varje nummer publiceras som ett fristående projekt vilket innebär att tidningens form och innehållsliga disposition skiftar med varje iscensättning.
Sitenight
Onsdag 7 oktober kl 18
Tidskriften Site bjuder på en helkväll i Studion med release och presentation av sitt nya nummer. Bar och musik. Site är en tidskrift för konst, arkitektur, film och filosofi. När tidskriften grundades 2001 var inte syftet att sätta upp bestämda mål, utan att så länge som möjligt befinna sig i det obestämda. Denna obestämdhet är emellertid inget nebulöst eller diffust, utan härrör från saken själv: inte bara de högst porösa gränserna mellan de olika konstarterna, utan också mellan teori och praktik.
Brasiliansk filmkväll
Tisdag 13 oktober kl 18
Cildo (78 min)
En film av Gustavo Moura om den brasilianske konstnären Cildo Meireles, född 1948 i Rio de Janeiro. Filmen gjordes som en del i Meireles separatutställning på Tate Modern i London 14 oktober 2008 – 11 januari 2009 . Filmen fokuserar på hans unika kombination av konceptuella och politiska inslag i hans arbeten.
Manaos Musik (25 min)
Ett poetiskt musikaliskt experiment av filmskaparen Sergio Bernardes och kompositören och konceptkonstnären Guilherme Vaz. De bjöd in tre indianer – Gavião Ikolem – att spela med sina traditionella instrument mitt i en filharmonisk ensemble.
Filmerna ges en kort introduktion av Luiz Camillo Osorio, intendent på Rio de Janeiro Museum of Modern Art. På engelska.
Censur, refusering och redaktionell estetik
Onsdag 21 oktober kl 18
Projektet avslutas med att tidskrifterna Glänta, OEI och Ord & Bild går samman för en kväll med föreläsning, diskussioner och filmvisning under rubriken Censur, refusering och redaktionell estetik. Medverkar gör bland annat kritikern och konceptpoeten Craig Dworkin (Reading the Illegible, 2003, Parsing, 2008, m.fl.) med en föreläsning om redaktionella operationer och estetisk censur samt den svenske konstnären Markus Öhrn. Glänta är en tidskrift som, sedan 1993, kommer ut med fyra nummer per år. Innehållet rör sig, obekymrat om de flesta krav och konventioner, över gränserna mellan filosofi, litteratur, konst, politik, historia mm. Glänta är en del av de internationella tidskriftsnätverken Eurozine och Documenta Magazines. Redaktionen ligger i Göteborg.
OEI är en tidskrift ägnad åt konceptuell poesi, estetisk teori och teknologi. Sedan 1999 har den också givit sig hän åt kritik, brus, idioti, kanadensisk patafysik, alternativa ortografier, nonsens, fiktiva språk, ljudpoesi och redaktionell estetik.
Ord&Bild har givits ut sedan 1892 och är därmed Sveriges äldsta kulturtidskrift. På 1890-talet samlades det mesta av vad Sverige hade av konstnärer och författare kring tidskriften. I slutet av 30-talet gick publikationen in i kampen mot nazismen och för friheten i de nordiska länderna och på 60- och 70-talen var Ord&Bild den intellektuella vänsterns ledande forum. Idag är Ord&Bild en oberoende radikal tidskrift som trycker brukbara texter om kultur, filosofi och politik, har en stor skönlitterär avdelning och en fyllig kritikdel.