Brilloboxar i utställningen Andy Warhol på Moderna Museet i Stockholm

Brilloboxar i utställningen Andy Warhol på Moderna Museet i Stockholm, 1968. Foto: Nils-Göran Hökby

Värde, Warhol och Brillo Business

Ett seminarium om Andy Warhol Business Art

14.2 2019

Välkommen till en paneldiskussion om begrepp som värde, prissättning och branding – med speciell tonvikt vid Andy Warhol. Med utgångspunkt i Lisanne Skylers dokumentärfilm ”Brillo Box (3 ¢ off)” som berättar om hur priset på en Brillo-box av Warhol steg från 9 000 kronor 1969 till 27 miljoner kronor 2010 samtalar panelen om vilken roll som myt och verklighet spelar om konsten som vara.

Paneldeltagare

Medverkande i panelen är regissören av dokumentärfilmen ”Brillo Box (3¢ off)”, Lisanne Skyler; Erik Modig, professor i marknadsföring på Handelshögskolan; Karina Ericsson Wärn, rektor på Beckmans Designhögskola; Pierre Guillet de Monthoux, ledare för SSE Art Initiative; Isak Nilson, forskarassistent på SSE Art Initiative; John Peter Nilsson, curator för ”Warhol 1968” på Moderna Museet.

Se dokumentärfilmen om en av Andy Warhols Brillo Boxar: Brillo Box (3 ¢ off) – En dokumentärfilm av Lisanne Skyler från 2016