Moderna Museet är öppet men ditt museibesök kanske blir lite annorlunda just nu. Vi vidtar åtgärder för att minska smittspridning av coronaviruset. Läs om vad som gäller inför ditt besök

Interiör med stor skulptur och publik.

Från utställningen Hon – en katedral, Moderna Museet, 1966 Foto: Hans Hammarskiöld / Moderna Museet © Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Per Olof Ultvedt / Bildupphovsrätt 2018

Symposium: LOSE YOURSELF! 2–4 februari 2017

Symposiet LOSE YOURSELF! A Symposium on Labyrinthine Exhibitions as Curatorial Model på Stedelijk Museum Amsterdam utgår från utställningarna Dylaby och HON för att undersöka deras betydelse i 2000-talets praktiker.

Dylaby (1962) på Stedelijk Museum i Amsterdam och HON – en katedral (1966) på Moderna Museet i Stockholm är två spektakulära händelser i de moderna konstmuseernas historia. Entrén till HON – en katedral gick genom en jättelik vaigna och utställningarna bestod bland annat av installationer för färgskjutning, stjärnskådning, twistdans och ett rum fullt av ballonger.

I efterhand kan både Dylaby och HON framstå som mer besläktade med nöjesparker än konstutställningar. Dessa anomalier till konstutställningar – som kom till i nära samarbete mellan museicheferna Willem Sandberg (Dylaby) och Pontus Hultén (HON) och konstnärerna Martial Raysse, Robert Rauschenberg, Niki de Saint Phalle, Daniel Spoerri, Jean Tinguely och Per-Olof Ultvedt – tycks undkomma sakliga analyser.

Utställningen som forskningsfält

De båda storskaliga, kollektivt uppbyggda och ”labyrintiska” utställningsinstallationerna har uppmärksammats både av det växande akademiska fältet utställningshistoria och av verksamma curatorer. En generation historiskt medvetna och självreflekterande curatorer och historiografiskt präglade konsthistoriker tycks förenas i ett intresse för utställningsformatet. Men vilket inflytande har utställningar som Dylaby och HON på curatoriska, konstnärliga och akademiska verksamheter i dag?

Symposiet

På symposiet kommer ett antal framstående experter på området att diskutera frågor som Dylabys och HONs inflytande över curatoriska, konstnärliga och akademiska verksamheter i dag och relatera dem till ett vidare sammanhang av bland annat de moderna och samtida konstmuseernas framväxt; förebilderna Pontus Hultén och Willem Sandberg; det återkommande intresset för 1960-talets konstproduktion; de båda utställningarnas plats i de medverkande konstnärernas övriga konstnärskap; labyrintiska utställningspraktiker sedan 1960-talet; och det växande forskningsfältet utställningshistoria.

Talare

Bekräftade huvudtalare är bland andra Pamela M. Lee (Stanford University), Mark Wigley (Columbia University), Patrik Andersson (Emily Carr University of Art + Design), Noit Banai (Universität Wien), Ina Blom (Universitet i Oslo), Eric de Bruyn (Universiteit Leiden) och museicheferna Daniel Birnbaum (Moderna Museet), Beatrix Ruf (Stedelijk Museum Amsterdam) och Roland Wetzel (Museum Tinguely).

Dag för unga forskare

I samband med symposiet arrangeras en dag för unga forskare på Vrije Universitet i Amsterdam där konstnärliga och curatoriska strategier under 1900- och 2000-talen behandlas i ett vidare perspektiv.

Symposiets kontext

Symposiet arrangeras i samband med en stor retrospektiv utställning av Jean Tinguely på Stedelijk Museum (1 oktober 2016–5 mars 2017), och en utställning på Stedelijk Museum inspirerad av Dylaby (hösten 2017). Symposiet är även en del av ett forskningsprojekt som utgår från Pontus Hulténs arkiv och som initierades av Moderna Museet hösten 2015. Projektet kommer bland annat att resultera i en serie publikationer, varav den första lanseras i samband med symposiet.

Se videodokumentation av symposiet: Vimeo: Symposium: LOSE YOURSELF!

PROGRAM (på engelska)

Friday February 3rd, 2017
Location: Stedelijk Museum Amsterdam, Teijin Auditorium

9.00–9.30 Registration (Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat)

9.30–9.50 WELCOME & INTRODUCTION
Beatrix Ruf, Director, Stedelijk Museum Amsterdam (NL) Margriet Schavemaker, Curator, Stedelijk Museum Amsterdam (NL)

9.50–11.00 1. KEYNOTE: EXHIBITION HISTORY
Reesa Greenberg, art historian (CA)

11.00–12.45 2. CONTEXTUALIZING THE HISTORIC LABYRINTHS
Annika Öhrner, senior lecturer in Art History, Södertörn University (SE) Janna Schoenberger, The Graduate Center, City University of New York (USA) Andres Pardey, Vice-Director, Tinguely Museum Basel (CH) Noit Banai, Professor of Contemporary Art, University of Vienna (AT)

12.45–14.00 Lunch (on your own)

14.00–15.30 3. YOUNG RESEARCHERS ON LABYRINTHINE EXHIBITIONS
Paula Burleigh, PhD Candidate, CUNY Graduate Center (US) Angela Bartholomew, PhD Candidate, Vrije Universiteit Amsterdam (NL) Camilla Larsson, PhD Candidate, Södertörn University Stockholm (SE)

15.30–16.15 Coffee-break

16.15–17.30 4. CRITICAL READINGS OF NEO-AVANT-GARDE PRACTICES AND BEYOND
Ina Blom, Professor of Contemporary Art, University of Oslo (NO) Katja Kwastek, Professor of Modern and Contemporary Art, Vrije Universiteit Amsterdam (NL) Eric de Bruyn, Assistant Professor Film and Photographic Studies, Leiden University (NL)

17.30–18.00 5. CLOSING REMARKS (DAY 1)
Mark Wigley, Professor and Dean Emeritus of Columbia University’s Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation (US) 18.00–22.00 Dinner (on your own) / Visit Jean Tinguely – Machine Spectacle and Ed van der Elsken – Camera in Love.

Saturday February 4th, 2017
Location: Stedelijk Museum Amsterdam, Teijin Auditorium

9.00–9.30 Registration (Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat)

9.30–9.45 WELCOME & INTRODUCTION
Anna Tellgren, Curator, Moderna Museet Stockholm (SE)

9.45–11.00 6. KEYNOTE: LYING IN THE GALLERY
Pamela M. Lee, Professor in American Art and Culture, Stanford University (USA)

11.00–12.30 7. SHAPING THE MUSEUM OF THE FUTURE
Patrik Andersson, Associate Professor at Emily Carr University of Art and Design (CA) Caroline Roodenburg-Schadd, Art Historian, Independent Researcher and Writer (NL) Andreas Gedin, artist and PhD in Fine Arts (SE)

12.30–13.45 Lunch (on your own)

13.45–15.30 8. CONTEMPORARY LABYRINTHINE CURATORS/ARTISTS
Raqs Media Collective Hou Hanru Hans Ulrich Obrist

15.30–16.15 Coffee-break

16.15–17.00 9. CLOSING REMARKS (DAY 2)
Mark Wigley, Professor and Dean Emeritus of Columbia University’s Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation (US)

17.00–17.20 10. WRAP-UP BY ORGANIZATIONS
Daniel Birnbaum, Director Moderna Museet (SE) Beatrix Ruf, Director Stedelijk Museum (NL) Roland Wetzel, Director Tinguely Museum (CH)
Interviewed by: Anna Tellgren (Moderna Museet) and Margriet Schavemaker (Stedelijk Museum)

18.00 Museum closes

Publicerad 10 november 2016 · Uppdaterad 12 december 2018