Salvador Dalí framför Wilhelm Tells gåta, i samband med sin utställning på Moderna Museet, 1973. Okänd fotograf, Image rights of Salvador Dalí reserved. Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2009

Salvador Dalí

Salvador Dalí var kanske den förste konstnären på 1900-talet som på allvar förstod massmediernas påverkan på samhället och kulturen i stort. Redan under akademitiden i Madrid utmärkte sig Dalí som en dandy. Under 1930-talet började han odla sin mustasch som sedan blev något av ett varumärke för honom.

I takt med tevemediets och populärpressens utveckling från 1940-talet och framåt syntes han alltmer i medierna och använde sig också av dem för att presentera sina idéer om livet och konsten men även för att bli känd som konstnär.

Universalkonstnären Dalí

Salvador Dalís intresse att uttrycka sig i olika genrer påminner om renässansens idéer om universalgeniet. Leonardo da Vinci var en viktig inspiration för honom. Dalí experimenterar med en mängd olika genrer från slutet av 1930-talet fram till sin död 1989; han designar tyger, parfymflaskor, juvelsmycken, iscensätter fotografier (med sig själv i huvudrollen), framträder likt en performancekonstnär i teve, skriver operalibretton, gör affischer, tidningsannonser och tidningsomslag, samarbetar såväl med Elsa Schiaparelli som med Walt Disney och Alfred Hitchcock, illustrerar och skriver böcker med mera med mera.

Allt är möjligt

Salvador Dalí ville chockera, oroa och överraska. Han bröt mot konventionerna gällande bra eller dålig smak och skapade förvirring genom sin ”paranoisk-kritiska” metod. Enligt Dalí handlade metoden om att försätta sig i ett tillstånd där drömmarnas undermedvetna värld kunde framträda i samklang med den vakna världen runt omkring. Tingen, människorna och händelserna har inga entydiga betydelser utan tid och rum smälter ihop och genomgår häpnadsväckande metamorfoser. Inte minst resulterade detta i motsägelsefulla påståenden från Dalí om alltifrån politik till religion.

Salvador Dalí 1904–1989

Salvador Dalí föds den 12 oktober 1901 i Figueres i spanska Katalonien. Han döps efter sin far Salvador Dalí Cusí. Den 1 augusti 1903 dör han. Salvador Dalí föds den 11 maj 1904.

Uniformen är oumbärlig för att kunna erövra. De tillfällen i mitt liv då jag nedlåtit mig till att bära civila kläder är ytterst få. Jag går alltid klädd i Dalís uniform.
Salvador Dalí, Diary of a Genius, 1964

Mina föräldrar gav mig i dopet samma namn som min bror hade fått – Salvador – och min bestämmelse var, så som namnet anger, ingenting mindre än att frälsa måleriet från den moderna konstens tomhet […]
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

Varje dag dödar jag bilden av min stackars bror, med sparkar och slag och dandybeteenden. […] Han är min skuggornas mörke Gud, för han och jag är Castor och Pollux; jag är Pollux, den odödlige tvillingen, och han är den dödlige. Jag mördar honom gång på gång, ty den ’Gudomlige Dalí’ kan inte ha något gemensamt med denna före detta jordiska varelse.
Salvador Dalí, Alain Bosquet, Conversations with Dalí, 1969

1908
Systern Anna Maria föds.

Jag var husets enväldige konung. Ingenting var gott nog för mig. Mina föräldrar dyrkade mig. På Heliga tre konungars dag fick jag bland otaliga gåvor en bländande kungadräkt – en guldkrona prydd med stora topaser och en hermelinsmantel; och från den dagen gick jag nästan ständigt utklädd i den dräkten.
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

1919
Deltar 15 år gammal i sin första grupputställning. Lokaltidningen skriver: ”Vi hälsar denne nye konstnär välkommen, med den fasta förhoppningen att våra ord – våra ödmjuka ord – i vår tid ska komma att visa sig vara en profetia. Salvador Dalí Domènech kommer att bli en stor målare.”
Empordà Federal, 11 januari 1919 (citerat i Dalí. The Centenary Retrospective, 2004)

1921
Dalís mor Felipa Domènech Ferrés dör.

1922
Fadern gifter om sig med sin bortgångna frus syster. Dalí börjar på konstakademin i Madrid (Real Academia de Bellas Artes de San Fernando). På studenthemmet lär han känna Luis Buñuel, Federico García Lorca och Pepín Bello. Dalí blir trots sin udda stil snabbt en del av gruppen.

Mitt antieuropeiska sätt att klä mig hade kommit dem att betrakta mig som någon sorts långhårig romantisk vrakspillra. Min allvarliga och strävsamma uppsyn, totalt renons på humor, vittnade i deras ögon om en beklagansvärd varelse, psykiskt efterbliven och på sin höjd en smula pittoresk. Ingenting kunde heller kontrastera skarpare mot deras skräddarsydda kostymer och golfjackor än mina enkla kavajer och löst knutna halsdukar; ingenting kunde te sig som större motsatser än mitt långa toviga hår och deras välvårdade frisyr […]. De formligen slukade mina idéer, och efter en vecka började min intellektuella överlägsenhet göra sig gällande.
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942
{Efter en tid beslutar sig Dalí för att anamma den övriga gruppens stil.}

När jag lät klippa håret trodde jag att jag skulle svimma inför att berövas detta kännetecken för min egenart, men jag framhärdade. Jag köpte mig en himmelsblå sidenskjorta samt ett par manschettknappar prydda med safirer, och beställde en elegant kostym. För att fullborda min utstyrsel lackerade jag håret med ett lager fernissa, som förvandlade min frisyr till en svart hjälm, plastisk som galalit. I handen höll jag en bambukäpp i ett oförlikneligt nonchalant grepp […]. En ny era tog sin början …
Salvador Dalí, Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí), 1973

1925
21 år gammal har han sin första separatutställning på Galeries Dalmau i Barcelona.

1926
Medverkar i ett flertal utställningar i Madrid och Barcelona. Reser till Paris där han presenteras för Pablo Picasso via en gemensam vän. Avstängs från konstakademin efter att ha kallat sina examinatorer i konstteori inkompetenta:

Jag beklagar, men jag är oändligt mycket intelligentare än dessa tre professorer, och därför vägrar jag att låta mig examineras av dem. Det här ämnet behärskar jag alltför väl.
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

1928
Ställer för första gången ut i USA då han deltar i The Twenty-Seventh International Exhibition of Paintings i Pittsburgh.

1929
Skriver tillsammans med Luis Buñuel manuset till filmen Den andalusiska hunden, som senare under året har premiär i Paris. Reser till Paris. Träffar genom konstnären Joan Miró surrealistgruppen och dess grundare, författaren André Breton. Träffar under sommaren Gala, som kom att bli hans stora kärlek och musa. Hon är vid denna tidpunkt gift med den franske poeten och surrealisten Paul Éluard. Paret Éluard med dottern Cécile besöker Dalí i familjens sommarhus i Cadaqués tillsammans med galleristen Camille Goemans, konstnären René Magritte och Luis Buñuel. När övriga gäster reser stannar Gala och dottern kvar några veckor.

Hon var ämnad att bli min Gradiva,¹ ’hon som är på väg framåt’, min segergudinna, min hustru. Men därför måste hon också göra mig frisk och det gjorde hon!” ¹Gradiva är en roman av W. Jensen som blivit analyserad av Sigmund Freud […] Romanens hjältinna heter Gradiva och hon botar på psykologisk väg den manliga huvudpersonen i boken.
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

Gala fördrev dödens krafter ur mitt inre. Och då först och främst min maniska fixering vid min döde äldre bror Salvadors avtryck i mig, den Castor vars Pollux jag hade varit, och vars skugga jag var på väg att bli. Hon förde mig tillbaka ut i ljuset genom den kärlek hon förunnade mig, genom dess dofter och utstrålning, som jag förnam och kunde ta till mig.
Salvador Dalí, Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí), 1973

Dalís relation till familjen förvärras. Fadern misstycker starkt till Dalís förhållande med den gifta Gala. Han har sin första separatutställning i Paris på Galerie Goemans. André Breton skriver inledningen i katalogen. Den utställda målningen Ibland spottar jag för nöjes skull på porträttet av min mor gör Dalís far rasande och sonen kastas ur huset.

1930
Den andra filmen i samarbete med Buñuel, Guldåldern, visas i Paris. Dalí illustrerar första sidan av Surrealismens andra manifest, som Breton tillägnar Dalí. Dalís bok La femme visible publiceras. Dalís far utelämnar sonen helt ur sitt testamente efter att ha sett boken. Dalí och Gala köper en liten fiskarstuga i byn Port Lligat utanför Cadaqués. Huset som byggs ut under de kommande åren blir senare deras permanenta bostad.

1931
Målningen Minnets beständighet visas på Galerie Pierre Colle i Paris. Dalí deltar i den första surrealistutställningen i USA som äger rum på Wadsworth Atheneum i Hartford.

1932
Medverkar i utställningen Surrealism: Paintings, Drawings and Photographs på Julien Levy Gallery i New York.

1933
Första separatutställningen på Julien Levy Gallery i New York.

1934
Gifter sig borgerligt med Gala. Deltar i Exposition du Cinquantenaire i Paris, en utställning som de andra surrealisterna bojkottar. Dalís deltagande tillsammans med hans skildring av Lenin i den utställda målningen Wilhelm Tells gåta leder till att han är nära att uteslutas ur surrealistgruppen. Han illustrerar Lautréamonts Maldorors sånger. Första separatutställningen i London. Reser till USA för första gången. Separatutställning på Wadsworth Atheneum i Hartford. Under en föreläsning i samband med öppningen deklarerar han: ”Enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen alls.”
Citerat i Dalí. The Centenary Retrospective, 2004

1935
Återförenas med sin familj i Figueres. Éditions surréalistes publicerar hans bok La conquête de l’irrationnel (The Conquest of the Irrational) där han beskriver sin paranoisk-kritiska metod som en ”spontan metod utifrån irrationella insikter, grundade på kritiskt associativa tolkningar av de deliriska fenomenens rörliga universum”. Han lär känna den brittiske poeten och surrealistmecenaten Edward James. Skriver manus till filmen Les mystères surréalistes de New York som aldrig realiseras. Anlitas av tidskriften The American Weekly för att tolka det urbana livet i Amerika i en serie teckningar och artiklar.

1936
Deltar i Exposition Surréaliste d’Objets på Galerie Charles Ratton i Paris och International Surrealist Exhibition på New Burlington Galleries i London. I samband med utställningen i London är han nära att dö under en föreläsning då dykarhjälmen han bär för att illustrera resan ner i det omedvetna fastnar och inte släpper in tillräckligt med syre. Spanska inbördeskriget bryter ut och vännen Federico García Lorca blir ett av krigets offer. Reser till New York. Ställer ut på Museum of Modern Art. Den 14 december pryder Man Rays fotografi av Dalí omslaget till tidskriften Time.

Jag skulle snart förstå följderna av tidskriftens höga upplaga: jag kunde inte längre korsa en gata utan att bli antastad, och jag fick ont i armen av att skriva min autograf på de underligaste papperslappar som man stack under näsan på mig.
Salvador Dalí, Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí), 1973

Designar Lobster Telephone åt Edward James som förbinder sig att köpa alla Dalís målningar under ett år. Dalí skickar en harpa med strängar av taggtråd i julklapp till den amerikanske komikern Harpo Marx. Som svar får han ett fotografi av Harpo med omplåstrade fingrar.

1937
Träffar bröderna Marx i Hollywood. Skriver filmmanuset Giraffes on Horseback Salad tillsammans med Harpo. Manuset (som senare döptes om till The Surrealist Woman) blir aldrig filmatiserat. Samarbetar med modeskaparen Elsa Schiaparelli, vilket bland annat resulterar i Shoe Hat och Lobsterdress. Målningen Narcissus metamorfos ställs ut i Paris. Intill målningen visas Dalís dikt med samma titel. Dikten publiceras även.

1938
Exposition Internationale du Surréalisme arrangerad av André Breton och Paul Éluard öppnar på Galerie Beaux-Arts i Paris. Dalís Rainy Taxi visas vid entrén till galleriet. Målningen Hitlers gåta får surrealisterna att starkt ifrågasätta Dalís politiska sympatier. Dalí hävdar själv i Diary of a Genius, 1964: ”Nazist kan jag inte gärna vara, för ifall Hitler lyckades erövra Europa skulle han göra sig av med alla hysteriska typer som jag.” Gruppen övertygas men Dalí får underteckna ett dokument som intygar att han inte är proletariatets fiende. ”Jag skrev på utan betänkligheter, eftersom jag aldrig hyst några särskilda känslor vare sig för eller emot proletariatet”. Dalí besöker Sigmund Freud i London. Han har med sig målningen Narcissus metamorfos. Tillbringar hösten i Coco Chanels villa i Roquebrune-Cap-Martin på Franska rivieran.

1939
Dekorerar två skyltfönster på New York-varuhuset Bonwitt Teller. Varuhusledningen ändrar inredningen innan skyltfönstren avtäcks. Dalí blir vansinnig och vräker ut ett badkar genom skyltfönstret. Han arresteras men släpps senare. Kort därefter blir separatutställningen på Julien Levy Gallery en publiksuccé. Designar paviljongen Venus dröm till Världsutställningen i New York. Tillåts inte visa en reproduktion av Botticellis Venus förvandlad till en inverterad sjöjungfru – en kvinna med fiskhuvud och kvinnoben – på paviljongens fasad. I protest publicerar Dalí Deklaration av fantasins frihet och människans rätt till sin egen galenskap. Metropolitan Opera House i New York visar baletten Bacchanale med libretto, kostymer och scenografi av Dalí. Breton nämner inte Dalí i artikeln ”Latest Tendencies in Surrealist Painting”. Dalí har nu helt uteslutits ur surrealistgruppen.

Den surrealistiska gruppen var också för mig den enda gruppbildning som kunde tjäna mina egna bestämda syften. Dess ledare, André Breton, tycktes mig oersättlig i sin roll som synlig hövding. Själv ämnade jag också regera men det skulle ske osynligt: mitt inflytande skulle bli hemligt, opportunistiskt och paradoxalt. […] Om du beslutar dig för att genomkämpa ett krig för att din personlighet slutgiltigt skall kunna triumfera, så måste du börja med att obönhörligt tillintetgöra dem som är mest lika dig själv. Varje allians är ett hot mot din personlighet; varje samgående med kollektivet blir din död; utnyttja därför kollektivet och experimentera med det, slå sedan till hårt! Då kan du fortsätta att vara ensam!
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

Jag är inte surrealist, jag är surrealism. Surrealismen är inget parti, ingen etikett; den är ett unikt andligt tillstånd, vars och ens eget, som inte kan påverkas av någon partilinje eller några som helst regler och tabun, moraliska eller andra. Den innebär varandets totala frihet, och vars och ens rätt till absolut drömmeri. Salvador Dalí, Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí), 1973

1940
”Jag försöker skapa fantastiska ting, magiska ting, drömlika ting. Världen behöver mer fantasi. Vår civilisation är alltför mekanisk. Vi kan göra det fantastiska verkligt, och då blir det verkligare än det som faktiskt existerar.”
Salvador Dalí i Times-Dispatch, 24 november 1940, (citerat i Dalí. The Centenary Retrospective, 2004)

{Dalí och Gala reser till USA där de stannar till 1948. Breton, som också är i New York, döper Dalí till ”Avida Dollars” [ung. sugen på pengar], ett anagram på hans namn.}

”Anagrammet ‘Avida Dollars’ blev till en talisman för mig. Det gjorde dollarregnet lättflytande, angenämt och enformigt. En vacker dag ska jag berätta sanningen om hur denna Danaës välsignat tankspridda nyck tog sin form. Det blir ett kapitel i en ny bok, förmodligen mitt mästerverk: Om Salvador Dalís liv betraktat som ett konstverk.” Salvador Dalí, Diary of a Genius, 1964

1941
Designar smycken i samarbete med juveleraren hertigen Fulco di Verdura.

Mina smycken är en protest mot fixeringen vid kostnaderna för juvelernas själva råmaterial. Mitt mål är att visa juvelerarkonsten i dess sanna perspektiv – där utformning och hantverk bör värderas högre än själva ädelstenarna, som under renässansen.
Salvador Dalí, ”Comments on the jewels” (1959), Dalí Jewels, 2001

Arrangerar en maskeradbal till förmån för europeiska konstnärer på flykt: A Surrealist’s Night in an Enchanted Forest på lyxhotellet Del Monte Lodge i Kalifornien. Över 1 000 personer, däribland kändisar som Bob Hope, Gloria Vanderbilt och Ginger Rogers, äter middag omgivna av 2 000 tallar, skyltdockor och djur inlånade från ett zoo i närheten. Dalí och Gala sitter vid bordsändan i Hollywoods största säng. Maskeraden blir en ekonomisk förlust och resulterar inte i några bidrag till ändamålet men är en succé för Dalí själv. Metropolitan i New York visar baletten Labyrinth med dekor och kostym av Dalí. Retrospektiv utställning på Museum of Modern Art i New York.

1942
Självbiografin Salvador Dalís hemliga liv publiceras. Boken blir en försäljningssuccé.

Skillnaden mellan falska minnen och äkta är densamma som beträffande juveler: det är alltid de falska som ser mest äkta ut, och lyser mest.
Salvador Dalí, Salvador Dalís hemliga liv, 1942

1943
Målar på uppdrag av Helena Rubinstein, grundare till kosmetikaföretaget med samma namn, tre paneler till hennes New York-lägenhet. Vogue uppmärksammar händelsen. Ställer ut porträtt av New Yorks societets- och modevärld på Knoedler Gallery i New York.

1944
Dalís novell Dolda ansikten publiceras. Baletterna Sentimental Colloquy, med scenografi av Dalí, och Mad Tristan skriven av Dalí, visas i New York. Gör omslag till Vogue och skriver artiklar för Life. Designar annonser för nylonstrumpor åt företaget Bryans Hosiery.

1945
Reser till Hollywood anlitad av Alfred Hitchcock för att skapa drömscenerna i filmen Trollbunden. I samband med en utställning på Bignou Gallery i New York sprids det första numret av tidningen Dalí News, utgiven av Dalí. Han har själv skrivit artiklar, notiser och annonser – allt handlar om honom själv.

1946
Kontaktas av Walt Disney och erbjuds att medverka i produktionen av den tecknade filmen Destino. Filmen blir klar först 2003. Målar tre målningar på uppdrag av The Shulton Company för marknadsföringen av parfymen Desert Flower.

1947
Utställningen New Paintings by Salvador Dalí visas på Bignou Gallery i New York. Den inkluderar bland annat en studie för målningen Leda Atomica, till vilken Dalí tagit hjälp av matematikern Matila Ghyka. Under vernissagen sprids det andra och sista numret av Dalí News.

1948
Boken 50 Secrets of Magic Craftsmanship publiceras. Där hyllar Dalí renässanskonstnärernas hantverksskicklighet. Skapar Dalí Atomicus i samarbete med fotografen Philippe Halsman.

1949
Audiens hos påven Pius XII i Vatikanen. Dalí har med sig målningen Madonnan i Port Lligat och hoppas på kyrkans tillstånd att få gifta sig med Gala. Från och med detta år tillbringar Dalí hösten och vintern i New York och bor då alltid på St. Regis Hotel.

I New York brukar de alltid bo på St. Regis Hotel på Fifth Avenue. Varje söndagseftermiddag håller de tebjudning – med champagne. Sen bjuder Dalí med hela sällskapet på middag på Trader Vic’s. Han är mycket generös av sig. Där är alltid minst tjugo gäster – alla stans utsvultna unga skönheter och transvestiter. Jag blir aldrig klar över ifall Dalí kopierade sina transvestiter från mina eller jag från hans. Gala är alltid den som kommer sist till middagsbordet. Hon gör dramatisk entré arm i arm med en tonårspojke med långt blont hår som spelade huvudrollen i Jesus Christ Superstar någonstans, en gång. […] När Gala kommer in i rummet reser sig Dalí upp, knäpper med fingrarna, äskar tystnad, viftar med sin gyllene spira och kungör: ’Gala! Y Jesús Cristu Superstar!’ Alla applåderar. Det är som att vara bland kungligheter eller cirkusfolk. Det är därför jag gillar att vara med Dalí – för att det inte är som att umgås med en konstnär.
Andy Warhol, Andy Warhol’s Exposures, 1979

Designar bland annat juvelerna Eye of Time och Honeycomb Heart. Dessa smycken förverkligas tillsammans med New York-juvelerarna Alemany and Ertman, ett samarbete som fortsätter under många år.

1950
Får av den italienska regeringen i uppdrag att illustrera Dantes Den gudomliga komedin. Hans artikel ”The Decadence of Modern Art” publiceras i Herald American. Skriver även artiklar till Vogue. Dalís far dör.

1951
Dalís Manifeste mystique (Mystical Manifesto) publiceras.

I fråga om estetiken är det mystikernas sak, och enbart deras, att belysa de nya ’gyllene avsnitten’ i vår tids själ. Om en mäktig renässans för mystiskt måleri ännu inte har inletts, beror detta på att konstnärerna, denna gång mycket sent i förhållande till vår tids vetenskapliga framsteg, fortfarande slött livnär sig på den allra tarvligaste materialismens usla betesmarker, enär de ingenting har att måla; på att dagens konstnärer målar ett ingenting, med andra ord icke-figurativt, icke-objektivt, utan att uttrycka någonting alls – nej-nej-no no no no no no. NEJ! Slut med alla förnekanden, alla degraderande nerköp, slut med den surrealistiska åkomman och med existentialistisk ångest. Mystiken är en glädjens paroxysm i den ultraindividualistiska bekräftelsen av människans alla heterogena tendenser inom extasens absoluta helhet. Salvador Dalí, Manifeste mystique (Mystical Manifesto), 1951. The Collected Writings of Salvador Dalí, 1998

1952
Galas före detta man, Paul Éluard, dör. Dalí turnérar i USA med föreläsningen ”Nuclear Mysticism”. Detta är hans nya teori som binder samman religion, vetenskap och matematik.

1954
Dalí är besatt av noshörningshornets form som följer en perfekt logaritm. Inspirerad av formen och av den nederländska 1600-talskonstnären Jan Vermeers målning Spetsknypplerskan påbörjar han ett filmprojekt som sträcker sig över många år. Filmen färdigställs dock aldrig. Boken Dalí’s Mustache, som är ett samarbete med fotografen Philippe Halsman, publiceras.

1956
Audiens hos general Franco. Publicerar Les cocus du vieil art moderne (Dalí on Modern Art: The Cuckolds of Antiquated Modern Art).

1957
Ritar en surrealistisk nattklubb för ett lyxhotell i Acapulco. Byggnaden som har formen av en sjöborre stående på fyra enorma flugben byggs aldrig. Skapar frisyrer i samarbete med en berömd Hollywood-stylist i New York. Walt Disney besöker Dalí i Port Lligat och gör upp planer om att göra en film om Don Quijote. Projektet realiseras aldrig. Designar fisk- och dessertbestick.

1958
Beställer en tolv meter lång baguette som han använder för att illustrera Heisenbergs osäkerhetsprincip under en föreläsning i Paris. Dalí och Gala gifter sig igen, denna gång kyrkligt.

Det är svårt att uppehålla omvärldens intresse längre än en halvtimme i taget. […] Mitt motto har varit: ’Låt dem prata om Dalí, till och med när de talar väl om honom.’ Jag har varit framgångsrik i tjugo år, så till den grad att tidningarna nu för tiden publicerar de mest obegripliga nyhetsnotiser, erhållna per teleprinter. PARIS. Dalí har hållit en föreläsning på Sorbonne om Vermeers Spetsknypplerskan och noshörningen. Han anlände i en vit Rolls Royce, lastad med tusen vita blomkålshuvuden. ROM. I furstinnan Pallavicinis av facklor upplysta trädgård återföddes Dalí genom att plötsligt stiga upp ur ett kubformigt ägg täckt av magiska inskrifter utförda av Raimondo Lulio, och höll ett lågande anförande på latin. Salvador Dalí, Diary of a Genius, 1964

1959
Designar vykort för vykortstillverkaren Hallmark. Berättar i en intervju i The Herald Tribune Magazine att: ”I egenskap av renässansmänniska känner jag mig som konstnär inte avskärmad från massorna. Jag är beredd att teckna vad som helst som folk ber mig teckna” (Citerat i Dalí. The Centenary Retrospective, 2004). Audiens hos påven Johannes XXIII. Designar ett nytt transportmedel, ovocipeden.

1960
Filmar dokumentären Chaos and Creation i samarbete med fotografen Philippe Halsman. Får i uppdrag av Vatikanen att representera treenigheten i en målning. Deltar i en internationell surrealistutställning på D’Arcy Galleries i New York arrangerad av bland andra Marcel Duchamp och André Breton. Surrealisterna publicerar skriften We Don’t EAR it that Way, där de uttrycker sitt missnöje över Dalís deltagande i utställningen.

1963
Under en boksignering av Robert Descharnes The World of Salvador Dalí ligger Dalí på en säng i skyltfönstret kopplad till en elektromyograf som registrerar hans hjärnvågor. Dessa skrivs ut på ett papper och medföljer boken som gåva. Dalís bok Le mythe tragique de ”L’Angélus” de Millet (The Tragic Legend of the Angelus by Millet) publiceras. I denna tillämpar Dalí sin paranoisk-kritiska metod på Jean-François Millets målning Angelus (1857–59), som fascinerat och inspirerat honom sedan 1930-talet. The Knoedler Gallery i New York visar utställningen Hommage à Crick et Watson tillägnad nobelpristagarna Crick och Watson.

1964
Dalís bok Journal d’un génie (Diary of a Genius) publiceras.

1965
Filmas av Andy Warhol i hans serie Screen Tests. Dalí ombeds hålla i den konstnärliga delen i produktionen av science fiction-filmen Fantastic Voyage. Träffar Amanda Lear som blir hans musa. Retrospektiv utställning på The Gallery of Modern Art i New York.

1966
Dokumentären Autoportrait mou de Salvador Dalí (Soft Self-Portrait of Salvador Dalí), regisserad av Jean-Christophe Averty och Dalí med Orson Wells som berättarröst, beläggs med visningsförbud i USA på grund av våldsscener.

1967
Illustrerar Mao Tse-Tungs dikter. Designar ett askfat till flygbolaget Air India. Som tack får Dalí en elefant som han donerar till Barcelonas zoo. Moderna Museet köper målningen Wilhelm Tells gåta.

1968
Deltar i Dada-Surrealism and their Heritage på Museum of Modern Art i New York. Efter majrevolten i Paris publicerar Dalí sitt eget manifest Ma révolution culturelle (My Cultural Revolution) som distribueras till studenterna vid Sorbonneuniversitetet.

Jag, Salvador Dalí, apostolisk romersk katolik, fullständigt opolitisk och andligen monarkist, har till min stora glädje och med största ödmjukhet lagt märke till hur de olika entusiastiska passionerna hos dagens kreativa ungdom förenas i samma förtjänstfulla inriktning: ett uppror mot den borgerliga kulturen. Historiens vackraste och djupaste kulturella revolutioner genomfördes utan några barrikader, och upprorets våldsamhet berörde och utvecklade enbart anden, härskaren över rum och tid. Salvador Dalí, Ma révolution culturelle (My Cultural Revolution), 1968. The Collected Writings of Salvador Dalí, 1998

1969
Köper ett slott i Púbol i närheten av Cadaqués och inreder det till Gala. Flygbolaget Braniff lanserar en kampanj med en rad kända personers medverkan, däribland Andy Warhol och Dalí. Formger en affisch till Eurovision Song Contest i Madrid och det spanska godisföretaget Chupa Chups logotyp.

1971
Designar schackpjäser för American Chess Foundation, efter en förfrågan av Marcel Duchamp 1964. Alla pjäserna är avgjutningar av hans fingrar, förutom drottningarna som är Galas fingrar. Salt- och pepparströare från St. Regis Hotel avgjuts för tornen. Paret Morses Dalísamling blir tillgänglig för allmänheten genom att The Salvador Dalí Museum i Cleveland i USA öppnar. Dalí designar julnumret av den franska utgåvan av Vogue.

1972
Dalí skapar hologram i samarbete med Dennis Gabor, nobelpristagare i fysik. Skriver operapoemet Être-Dieu.

1973
Dalís hologram visas på Knoedler Gallery i New York, inklusive det Första cylindriska krono-hologrammet, Alice Coopers hjärna. Retrospektiv utställning på Louisiana i Danmark. Utställningen visas senare samma år också på Moderna Museet. Böckerna Dix recettes d’immortalité (Ten Recipes for Immortality), Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí) och Dinéerna med Gala: Salvador Dalís kokbok (Les dîners de Gala/Gala’s Dinners) publiceras.

För mig existerar ingenting angelägnare än att bli Dalí, det vill säga centrum för den högsta laddning av intelligens, sensualitet och kraft som existerar. Salvador Dalí, Comment on devient Dalí (The Unspeakable Confessions of Salvador Dalí), 1973

1974
Skriver inledningen till och illustrerar Sigmund Freuds bok Moses and Monotheism. Teatro Museo Dalí, som Dalí skapat själv, invigs i hans hemstad Figueres.

1977
Boken Les Vins de Gala (Gala’s Wines) ges ut.

1979
”Gala talar alltid om sig själv som ’Gala’ och Dalí om sig själv som ’Dalí’. De säger aldrig ’jag’. Så de använder sina namn en hel del. ’Gala’ är faktiskt nästan det enda ord Gala någonsin använder, för hon är den starka tystlåtna typen. Dalí håller långa vindlande tal på spanska, franska och engelska – allt på en gång. Jag förstår aldrig ett ord av vad han säger. Förutom ’Dalí’ och ’Gala’.”
Andy Warhol, Andy Warhol’s Exposures, 1979

1981
Spaniens kung Juan Carlos I och drottning Sofía besöker Dalí i Port Lligat.

1982
The Salvador Dalí Museum invigs i Saint Petersburg i Florida. Galas hälsa blir sämre. Hon avlider den 10 juni i Port Lligat. Kung Juan Carlos I utser Dalí till Markis av Púbol.

1989
Dalí dör i Figueres den 23 januari. Han begravs två dagar senare under kupolen i Teatro Museo Dalí.

Mer om utställningen