Från Elisabeth Westerlunds ateljé

Från Elisabeth Westerlunds ateljé, 2005 Photo: Åsa Lundén/Moderna Museet

Den 1:a på Moderna: Elisabeth Westerlund

Allt som försvann och det som blev kvar

1.2 2005 – 10.4 2005

Elisabeth Westerlund tar hellre köksingången än huvudentrén. När hon bjuds in att ställa ut på Moderna Museet väljer hon visserligen ett av de centrala rummen i samlingspresentationen för sitt projekt, men hon brukar ett material som står lägst på statusskalan: begagnat glas och porslin från second handbutiken.

Vem vill ha en keramikmugg i blått och guld med devisen ”Heja Leffe!”? Vad kan en dussinmönstrad sockerskål tjäna till i ett samhälle där alla redan har sockerskålar och ingen längre använder socker i kaffet? Och hur många glas behöver vi tappa, innan det är befogat att köpa lätt nötta ur massproduktionen? Elisabeth Westerlund har dragit en knivskarp linje högt genom rummet, hon blockerar vårt synfält med en tvärslå på vilken hon staplat föremål. Försmådda koppar, utrangerade glas i stilla förundran över sin nya belägenhet: de har kommit på museum.

Elisabeth Westerlund

Född 1965 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning vid Birkagårdens Folkhögskola, skulptur, Stockholm och Empire State College, Studio Program, New York.

Senaste separatutställningar i urval

2004 Galleri Lars Bohman, Stockholm