Gilbert & George, DARK SHADOW NO6, 1974 © Gilbert & George

Introduktion Gilbert & George

Två individer – ett konstnärskap. I över fem decennier har Gilbert & George skapat verk som utmanat konstens och samhällets konventioner helt utan hänsyn till vad som anses vara ”god smak”. Iförda oklanderligt pressade kostymer har Gilbert & George rört sig i samma Londonkvarter sedan 1960-talet. Här kan du läsa en introduktion till ”The Great Exhibition”.

Ända sedan de två möttes på Saint Martin’s School of Art har Gilbert (född i Dolomiterna, Italien, 1943) och George (född i Devon, England, 1942) gått sin egen väg. De är både subjekt och objekt i sin konst som de ägnat hela sitt gemensamma liv åt. Gilbert & George inte bara skapar sin konst – de lever den, och deras vardag är lika rigorös som den är kreativ. Genom att reducera tillvaron runt hemmet och ateljén på Fournier Street i East End till enkla rutiner har de skapat utrymme för totalt konstnärligt vansinne.

Deras bilder fyller väggarna från golv till tak. De är på samma gång groteska och strama, surrealistiska och symboliska, men de inordnas alltid i de strikta rutmönster som är duons signum. Sex, pengar, hudfärg, etnicitet, social ställning och religion är återkommande i verk som lyckas förena glädje och sorg.

Gilbert & George, QUEER, 1977 © Gilbert & George

Tidiga verk

Alltsedan slutet på 1960-talet har Gilbert & George sett sig själva som en oskiljaktig del av sin konst. Som unga skulptörer utan egen ateljé, pengar eller stöd från etablissemanget insåg de att de själva var sitt eget bästa medium, att de kunde kommunicera sin konstnärliga vision som levande skulpturer.

De blev snart kända för sina ”Singing Sculptures”. Iklädda prydliga kostymer med bronserade ansikten sjöng de ”Underneath the Arches”, en visa från 1932 om hemlösa under den stora depressionen. Drickande och fylla blev centrala teman i Gilbert & Georges tidiga konst. Med vaudevillesång, landskapsteckningar och suddiga dryckesbilder hade Gilbert & George påbörjat sin väg mot en ”konst för alla”, som de själva säger.

Runt 1974 började Gilbert & George att ordna sina bilder i det rutnät som blivit deras signum och som de använder än idag. Deras bilder ingår nästan alltid i tematiska serier där de själva kan förekomma som enorma ansikten eller små figurer. Bilderna från 1970-talets slut visar ett förslummat London i lågkonjunktur. Gilbert & George fann i graffitin på stadens väggar ett kraftfullt uttryck som de saknade i den samtida konsten.

Gilbert & George, SPERM EATERS, 1982 © Gilbert & George
Gilbert & George, YOUTH FAITH, 1982 © Gilbert & George

1980-talet

Hemmet och ateljén på Fournier Street har varit utgångspunkten för Gilbert & Georges konstnärskap sedan de flyttade dit 1968. Först hyrde de husets bottenvåning men i mitten på 1970-talet köpte de hela den förfallna byggnaden. På Fournier Street utvecklade Gilbert & George under 1980-talet en teknik som tillät dem att göra stora bilder med komplexa kompositioner.

Detaljerade skisser låg till grund för hur negativ arrangerades så att de kunde exponeras samtidigt över flera fotopapper som sedan framkallades och färglades var för sig. Först när pappren var färdiga, ramade som paneler och satts ihop framstod slutresultatet. Systemet med paneler gjorde också de monumentala bilderna lätta att transportera och visa. Detta medförde också att de kunde nå en större publik. År 1988 reste de till exempel med sina bilder till Sovjetunionen.

Bilderna blev nu större och djärvare. Symboltyngda motiv i signalfärger utmanade alla normer om hur man skildrar sex, religion och relationer i det offentliga. Färger blev nu framträdande i Gilbert & Georges bildspråk: ibland är de symboliska, stämningsskapande eller expressiva. Hur förföriskt vackra bilderna än blir är de inte avsedda att vara estetiska, formalistiska eller konceptuella – det är innehållet som är det viktiga.

Gilbert & George, LIFE, 1984 © Gilbert & George
Gilbert & George, DEATH, 1984 © Gilbert & George

På liv och död

Det går att sammanfatta Gilbert & Georges centrala teman genom titlarna på några av de fyrdelade bilder de skapat genom åren: ”Death, Fear, Hope, Life” (1984), ”Shitty, Naked, Human, World” (1994) och ”Sex, Money, Race, Religion” (2016).

Gilbert & George berör ofta de stora existentiella frågorna i sin konst men överlåter till betraktarna att själva finna svaren, söka efter och ifrågasätta sina egna sanningar. På så vis utforskar de och prövar, tillsammans med publiken, sina känslor genom konsten.

Sedan starten har Gilbert & George agerat utanför konstvärldens givna strukturer, både av nöd och fri vilja. De valde att skapa sina egna regler istället för att följa andras och har alltid ifrågasatt auktoriteter som gör anspråk på att ha lösningen på de stora livsfrågorna. De tar avstånd från alla religioner men är intresserade av hur olika livsåskådningar har inflytande över våra liv. Deras påträngande monumentala bilder utgör ett samtida alternativ till religiösa bilder såsom kyrkornas glasfönster.

Gilbert & George, OUR SPUNK, 1997 © Gilbert & George

Kroppen

Vid mitten av 1990-talet kom den nakna kroppen och dess avsöndringar att få en central plats i Gilbert & Georges bilder. I serien ”The Naked Shit Pictures” visar de upp sina nakna kroppar från alla håll tillsammans med bilder av exkrementer. De köpte ett mikroskop och upptäckte nya former i kroppens avsöndringar såsom kiss, svett och sperma. De fann att exkrementer belyser vår dödlighet i sin brutalaste form. Det är den döda materia som blir kvar efter oss.

Den framväxande AIDS-epidemin hade gjort kroppen till ett ideologiskt slagfält och en våg av nymoralism drog över västvärlden. Gilbert & George visar utan skam upp sina nakna kroppar, samtidigt som de blickar tillbaka på oss ut från bilderna.

Nakenheten står i kontrast till deras prydliga kostymer. Konstnärernas formella hållning bidrar till bildernas styrka. Författaren Gustave Flaubert gav uttryck för denna position när han skrev: ”Var regelbunden och ordningsam i ditt liv, så att du kan vara våldsam och originell i ditt arbete”.

Gilbert & George, BEARD REVIEW, 2016 © Gilbert & George

50 år av ständig förändring

Under 50 år har Gilbert & George betraktat Londons ständigt föränderliga stadsliv och avbildat det i alla dess former, från det tragiska och desperata till det komiska eller euforiska. De har samlat affischer och kontaktannonser, visitkort och löv: föremål som varit i kontakt med eller blivit lämnade av stadens alla människor. Tusentals sparade tidningsrubriker och löpsedlar skildrar livets villkor.

Gilbert & Georges konst ifrågasätter sociala tabun och moralism. Den belyser samhällets blinda fläckar, och ger gestalt åt det ingen vill kännas vid. I serien ”Scapegoating Pictures” ställs allt på sin spets med kasserade lustgasbehållare, bombdåd och hatfulla slagord. I ”The Beard Pictures” bär de alla tänkbara former av ansiktsbehåring. Skägget har kommit att bli en symbol både för hipsters och radikaliserade muslimska män.

Gilbert & George har alltid uppdaterat sina framställningsmetoder med den senaste tekniken. År 2000 övergick de till att framställa sina bilder med digital teknik vilket skapade nya möjligheter och gjorde att deras årliga produktion kunde flerdubblas.

Gilbert & George, SCAPEGOATING, 2013 © Gilbert & George

Mer om utställningen