Gunilla Palmstierna-Weiss, Skiss till scenografi, Vietnamdiskurs, 1967 Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet © Gunilla Palmstierna-Weiss / Bildupphovsrätt 2019

Gunilla Palmstierna-Weiss

Tecknade scener 1964–1984

30.3 2019 – 29.9 2019

Stockholm

Se ett utsnitt av Gunilla Palmstierna-Weiss konstnärskap i en liten utställning fylld av guldkorn. Här möter du teckningar, collage, modeller och keramiska objekt ur en rik konstnärlig produktion från åren 1964–1984.

Gunilla Palmstierna-Weiss, född 1928, har verkat i skärningspunkten mellan scenografi och bildkonst, i nära kontakt med en internationell scen av intellektuellt och politiskt engagerade kulturarbetare. Född i Schweiz, uppvuxen i Holland och Österrike, kom hon till Sverige under andra världskrigets slutskede.

Palmstierna-Weiss tillhörde den krets av konstnärer och kreatörer runt vilken Moderna Museets verksamhet växte fram under det tidiga 1960-talet. Hennes konstnärliga och politiska engagemang har tagit henne till studentuppror, befrielsekamper och kulturcentrum över hela världen, på något sätt alltid mitt i händelsernas centrum.

Skissen och modellerandet som ett eget rum för skapande

Det är framförallt som scenograf Palmstierna-Weiss är känd, ett yrke som till stor del är en kollektiv process av förhandlingar och samarbeten. Teckningen och den arkitektoniska modellen är däremot två kreativa uttryck som rymmer ett privat rum för skapande.

I Palmstierna-Weiss arbete är detta särskilt tydligt: teckningarna och modellerna är omsorgsfullt utförda, fyllda av lust inför mediet, inkapslade av tid, research och tanke. De framträder som verk i sin egen rätt och i utställningen får du uppleva dem frånkopplade teaterns sammanhang.

Objekt och detaljer med ett syfte

Bildvärlden är starkt påverkad av den holländska stilinriktningen De Stijls estetik och den tyska Bauhaus-skolans arkitektoniska program. Det gäller färgernas symboliska funktion såväl som inställningen till scenrummets gestaltning – där varje objekt och detalj ska fylla ett syfte.

Dessa skolors prägling omfattar också idéen om en konstnärlig rörlighet; Palmstierna-Weiss praktik är genreöverskridande med konst, hantverk, teknologi och tänkande som går in och ut ur varandra. Hennes yrkesmässiga bana tog sin början i det keramiska och skulpturala fältet med inriktning på offentlig miljö, en praktik som löpte parallellt med den scenografiska.

Teckningar med djupt personliga kvaliteter

Vid sidan av de estetiska principerna bär teckningarna på djupt personliga kvaliteter som tar sig uttryck i absurdism, galenskap, humor och mörker. I visuella regier framträder enskilda karaktärer genom grimaser, rörelser och kroppsliga krämpor men också kollektiva situationer där kroppar bygger rum genom samlingar, arméer och samfund.

I Pontus Hulténs visningsmagasin presenteras utsnittet av ett rikt och omfattande konstnärsliv. Detta är Gunilla Palmstierna-Weiss första separatutställning på Moderna Museet.

Curatorer: Asrin Haidari och Emily Fahlén (Mint)

Utställningen visas i Pontus Hulténs visningsmagasin på plan 2

Karta över Moderna Museet

Bilder

Gunilla Palmstierna-Weiss, Häxa, Macbeth, 1967 © Gunilla Palmstierna-Weiss / Bildupphovsrätt 2019
Gunilla Palmstierna-Weiss, Slutakt, Don Juan, 1983 © Gunilla Palmstierna-Weiss / Bildupphovsrätt 2019
Gunilla Palmstierna Weiss, Fyra kostymskisser (sångare) till Peter Weiss 'Marat', 1968 © Gunilla Palmstierna Weiss / Bildupphovsrätt 2019
Gunilla Palmstierna-Weiss, Skogen, Macbeth, 1987 © Gunilla Palmstierna-Weiss / Bildupphovsrätt 2019

Mer om utställningen