Curatorerna Emily Fahlén och Asrin Haidari, 2019 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Om curatorerna Emily Fahlén och Asrin Haidari

Emily Fahlén och Asrin Haidari har initierat utställningen. De är inbjudna av museet för att presentera Gunilla Palmstierna-Weiss, som de har fört en dialog med under flera års tid. De arbetar till vardags med konstplattformen Mint, där de i samarbete med konstnärer och organisationer på olika platser uppehåller sig vid rörelser i tid: politiska, geografiska och konstnärliga.

Med ett särskilt intresse för radikal konstproduktion, generationsöverskridande möten och platsspecifika interventioner provar de former för konst och bildning. Under våren 2019 inviger Mint en ny utställningsplats i det forna Sveagalleriet (1961–1992) i ABF-husets källare i Stockholm.

Fahlén och Haidari kommer senast från uppdraget som konstnärliga ledare för Luleåbiennalen 2018: ”Tidjord”, en utställning med ett vidsträckt geografiskt program som använde det norrbottniska landskapet och det omgärdande mörkret som en premiss att tänka utifrån och arbeta med. Dessförinnan har de båda under flera års tid arbetat på Tensta konsthall i nordvästra Stockholm med lokala och internationella konstprojekt.

Mer om utställningen