Keren Cytter
8.5 2010 – 15.8 2010
Stockholm
I somras visades hon i The New Museums grupputställning Younger Than Jesus och deltog i Venedigbiennalen. Själv säger hon:
Jag studerade konst för att jag ville åka till New York och diska.
Moderna Museets utställning med Keren Cytter, hennes första på en nordisk institution. Ett urval av konstnärens bästa filmer och ett antal teckningar kommer att visas, bland annat en ny svit gjord särskilt för utställningen, samt textverk.
Keren Cytters teman är ofta kärleksaffärer, våld, sex och mord. Narrationen är icke-linjär och uppbruten, kameran gärna handhållen. Aktörerna – amatörer och vänner till konstnären, i senare produktioner professionella skådespelare – byter roller med varandra eller läser scenanvisningar högt. Scener kan upprepas, då med skiftande händelseförlopp, de kan förses med kommentarer eller alternativ dialog. Filmerna utspelar sig mestadels i enkelt inredda lägenheter, ofta kök, och begreppet diskbänksrealism får ibland beskriva hennes verk. Den litterärt klingande dialogen är däremot långt ifrån realistisk, menar Magnus af Petersens i katalogen, och fortsätter:
”Filmerna är snarare helt egensinniga hybrider mellan till synes oförenliga genrer, mellan hemmavideo och auteurfilm à la franska nya vågen eller mellan dogma och dokusåpa eller sitcom. Men hennes filmer är framför allt existentiella dramer om människans villkor, om kärlek och hat i vår genom-medialiserade tid.”
Till utställningen görs en katalog med texter av curator Magnus af Petersens samt konstnären.
Curator: Magnus af Petersens
Utställningen stöds av