Volymer

Lars Englund, Volymer, 1966-67 © Lars Englund. Foto: Eustachy Kossakowski

Lars Englund

4.6 2005 – 4.9 2005

Stockholm

Utställningen med Lars Englund blir den mest omfattande och heltäckande presentationen hittills av denna unika skulptör i svensk konst. För besökaren blir det ett möte med formens, rummets och lätthetens poesi. I en av salarna rekonstrueras hans Bärverk från 1960-talet – ett böljande moln som brer ut sig i rummet. Dessutom visas ett stort antal av hans tyngdlösa och intrikata skulpturer samt skisser och tidiga målningar och objekt.
Det är meningen att man ska gå in i mina verk - men bara i tanken.

Lars Englund (f. 1933) gick helt sin egen väg då han på 1960-talet inspirerades av den moderna tidens industriella material – plast, gummi, betong och senare även kolfiber. Med dessa råämnen har han sedan dess skapat sinnligt växande strukturer där materialen får leva sitt eget liv. Utställningen spänner från 1960-talets svällande gummikroppar över 1970- och 80-talens sinnrika experiment i organiska former fram till helt samtida verk. Lekfullt undersöker han skulpturkonstens grundelement och pendlar suveränt mellan mikro- och makroperspektiv med sina oändligt växande skulpturer. Idag räknas Englund till den svenska konstens mest formsäkra pionjärer. Lars Englund har genom åren haft uppmärksammade utställningar i Venedig, Paris, Warszawa och New York.

Inte många vet att var och en av oss i sina plånböcker bär några av hans minsta skapelser: 50-öringen och enkronan. De strama och stiliserade mynten från 1976.

Intendent: Cecilia Widenheim

Borderlines

Lars Englund

Borderlines, 2005

© Lars Englund

Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet


Englund

Katalogen

Innehåller texter av intendenten Cecilia Widenheim och Olle Granath (bl a kritiker och före detta chef för Statens konstmuseer). Texterna varvas med ett unikt bildmaterial och ett extensivt skissmaterial som ger inblick i den konstnärliga processen. Nya fotografier från ateljén tagna av Gerry Johansson

Mer om utställningen