Amei Wallach & Iris Müller-Westermann
Fredag 10 april kl 16.30–19
I Biografen
Fri entré
På engelska
Program
Kl 16.30–17.30
Samtal mellan Amei Wallach och Iris Müller-Westermann
Kl 17.30–19
Filmvisning: ”Louise Bourgeois: The Spider, The Mistress and The Tangerine”
Amei Wallach är en prisbelönt konstkritiker, journalist och curator, och hade skrivit om Louise Bourgeois i många år innan det 14-åriga filmäventyret med ”Louise Bourgeois: The Spider, The Mistress and The Tangerine” började.
Uttalande från regissören
På morgonen den 28 maj 1993, kom Marion Cajori och jag till Louise Bourgeois ateljé i Brooklyn för att börja filma. Marion var en prisbelönt filmare som nyligen hade debuterat med sitt porträtt av målaren Joan Mitchell. Som konstkritiker hade jag hade skrivit om många av de stora konstnärerna av vår tid, däribland Louise Bourgeois. Men varken Marion eller jag var beredda på det första mötet mellan konstnären och kameran. Från dag ett, klädd i blått och insvept i ett vitt ljus från ateljéfönstret, talade Louise med en fascinerande passion och spontanitet: ”Mina känslor är för stora för min kropp, de stör mig och jag måste göra mig av med dem. Mina känslor är mina demoner.”
Under åren som följde avslöjade hon för oss via kamera precis vad det innebar, både genom skönheten och aggressiviteten i hennes skulpturer, och i hur hon förhöll sig till oss och sin omvärld. Jag kan inte komma på någon annan konstnär med samma närvaro framför kameran samt med samma generositet att dela med sig av de djupaste insikterna kring den egna ångesten och konsten. Som filmskapare hade vi turen att uppleva den fulla kraften av hennes personlighet och den process genom vilken henne omedvetna kopplingar blir till konst. Det här är Louise Bourgeois berättelse, genom hennes egna handlingar, hennes konst och hennes ord. Det går inte riktigt jämföra med att se konst i ett museum eller i ett galleri, men kameran kan ha en speciell relation till konstverk, särskilt om det är så mättat och mystiskt som i Louise Bourgeois fall. Genom film, är det möjligt att uppleva bredden och djupet, det nära och det personliga. Kameran har förmånen att röra sig över, genom och in i hennes installationer och skulpturer, och filmfotograferna Mead Hunt och Ken Kobland har använt de möjligheterna på ett lysande sätt. Vi filmade hennes arbete i New York, Madrid, Milano, Venedig och London, och ibland spenderade vi hela natten för att belysa en speciell punkt för att fånga magin i verken. I augusti 2006, dog Marion Cajori av cancer, vid en ålder av ålder 56. Det blev min uppgift att slutföra filmen. Detta skulle ha varit omöjligt för en regissör och producent som en förstagångsuppgift och utan Marion som utomordentlig förebild, Ken Koblands extraordinära redigeringstalanger, Kipjaz Savoie trollkonster som producent och George Griffins klokhet som exekutiv producent och som representant för Art Kaleidoscope Foundation.
Amei Wallach
Amei Wallach är tillsammans med Marion Cajori regissör och producent av ”Louise Bourgeois: The Spider, The Mistress och The Tangerine”. Marion Cajori dog 2006, före redigeringen av filmen kunde börja, och det blev Wallachs uppgift att forma filmen till en resa in i konsten och psyket hos en av de stora ikonerna inom den amerikanska konsten.
Om Amei Wallach
Amei Wallach är en prisbelönt konstkritiker, journalist och curator. Wallachs artiklar har förekommit i publikationer som The New York Times Magazine, The Nation, Smithsonian, New York Magazine, Vanity Fair, Vogue, Architectural Digest, Konst i Amerika och ARTnews. Hon var chef över konstkritiken för New York Newsday och on-air arts kommentator för nationellt TV PBS MacNeil / Lehrer Newshour. Hon har skrivit eller medverkat till 11 böcker. Hennes film, ”Ilya and Emilia Kabakov: Enter here” släpptes 2013. Hon är styrelseledamot och tidigare ordförande för AICA / USA.